4 rady, ako uspieť v konkurencii

Nároky zákazníkov sú z roka na rok vyššie, nákupné správanie verejnosti sa mení a technológie sa neustále vyvíjajú. Či sa vám to páči, alebo nie, keď chcete uspieť v konkurencii, musíte sa vedieť nielen predať, ale aj prispôsobiť. A hlavne nesmiete zatvárať oči pred modernou dobou. To, čo platilo kedysi, dnes už nemusí stačiť.

Zatiaľ čo v minulosti fungovali v mestách cca dva hypermarkety, v súčasnosti by nám na ich spočítanie možno nestačili ani prsty na oboch rukách. Na jednu dedinu zas štandardne pripadal jeden obchod s potravinami – viac predsa nebolo treba. A čo e-shopy? V ich počiatkoch bola konkurencia v niektorých segmentoch doslova nulová. Časy sa však menia a konkurencia v podnikaní rastie. Kúsok od seba často sídlia maloobchodné prevádzky s podobným či rovnakým sortimentom. Obstáť v súčasnosti teda rozhodne nie je ľahké. Ako uspieť v konkurencii?

1. Vypracujte si podnikateľský plán

Je úplne prirodzené, že v začiatkoch podnikania vás budú poháňať emócie spolu s vášňou. Nikto vám nechce vziať vietor z plachiet, no v určitých chvíľach a situáciách sa musíte držať pri zemi a zachovať si chladnú hlavu. Platí to napríklad v počiatkoch podnikania, keď by ste mali mať jednoznačne vypracovaný podnikateľský plán. Ak sa nechcete po roku čudovať, prečo tržby začínajú klesať, prípadne prečo stále nerastú, prečo musíte míňať peniaze z rezervy a prečo váš biznis stagnuje, mali by ste podnikateľskému plánu venovať nemalú pozornosť.

Rada: Podrobne si zmapujte svoju cieľovú skupinu v súvislosti s lokalitou, v ktorej plánujete pôsobiť. A nielen tú. Detailne sa pozrite na konkurenciu. Čo robí a v čom sa od nej môžete odlíšiť, aby ste ponúkali niečo unikátne? Premyslite si marketingové aktivity, branding, prvotné financovanie atď. Čím viac otázok si zodpoviete ešte vo fáze plánovania, tým vyššia bude šanca na váš dlhodobý úspech.

2. Nepodceňujte branding a budovanie identity

Branding je viac než len logo, font písma či farba v názve. Ide o srdce celej identity vašej spoločnosti, ktoré stelesňuje vaše hodnoty aj poslanie. Keď podceníte branding a budovanie vlastnej identity, budete mať veľký problém prepojiť sa so svojou cieľovou skupinou. Tým si takpovediac sami podpílite konár, na ktorom sedíte. Základom úspešného budovania identity je konzistentnosť. Práve vďaka nej zaistíte, že každá interakcia zákazníkov s vami – či už osobná, prostredníctvom reklamy, alebo cez sociálne siete – posilní rovnaké základné posolstvo a hodnoty, ako aj zapamätateľnosť vašej značky. Zároveň prispejete k budovaniu dôvery a uznania, ktoré sú kľúčové pri rozhodovaní zákazníka vybrať si vás pred konkurenciou.

Rada: Vaša vizuálna identita vrátane loga, farieb, písma a obrázkov by mala jednotne komunikovať posolstvo a hodnoty vašej značky. Uistite sa, že vaša prevádzka, webová stránka, sociálne médiá aj všetky marketingové materiály majú súdržný vzhľad, ktorý reprezentuje vašu značku.

3. Prispôsobte sa technológiám a inováciám

Ak budete ignorovať technologický pokrok, časom to môže viesť k úpadku vášho podniku. Nároky zákazníkov sa totiž neustále zvyšujú. Aj vaša cieľová skupina dozaista prahne po pohodlí a bezproblémovom nákupe. Pre niekoho môže byť mínus, keď nenájde dôležité údaje o vašej značke alebo vašu ponuku online, resp. na webe. Navyše používaním technologických pomôcok a inovatívnych nástrojov dokážete získať neoceniteľné údaje o nákupnom správaní zákazníkov, čo neskôr využijete na nastavenie personalizovaných marketingových stratégií. Aj to je jeden zo spôsobov, ako sa odlíšiť od konkurencie.

Rada: Zaobstarajte si moderný pokladničný systém, vďaka ktorému budete mať svoje podnikanie vždy pod kontrolou. Pokladničný systém iKelp Pokladňa, ktorý je ideálny pre maloobchodné prevádzky, gastrozariadenia aj podniky poskytujúce služby, oceníte napríklad pre jeho prehľadnú skladovú evidenciu či možnosť nastavovať rôzne vernostné programy a zľavy. Jeho benefitov, ktoré si budú ceniť aj vaši zákazníci, je však podstatne viac. Pokojne nás kontaktujte a spoločne navrhneme riešenie ako stvorené pre vaše podnikanie.

pokladničný systém iKelp

4. Snažte sa porozumieť zákazníkom

Náš zákazník – náš pán. Dnes viac ako kedykoľvek predtým platí, že zákazník má vždy pravdu. A to aj vtedy, keď ju vlastne nemá. Možno sa počas svojho podnikania stretnete s negatívnymi recenziami na googli či sociálnych sieťach. Niekomu bude prekážať personál, iný sa bude sťažovať na absentujúci tovar atď. Práve v takých situáciách je len na vás, ako sa zachováte. V prvom rade je dôležité uvedomiť si, že každý zákazník očakáva pozitívny nákupný zážitok. Keď zažije presný opak, je logicky nespokojný a môže sa cítiť frustrovaný. Nehľadajte však chybu automaticky v ľuďoch. Snažte sa im porozumieť. Úspešný podnikateľ totiž vždy vidí priestor na zlepšenie aj u seba.

Rada: Bez ohľadu na to, či budete čeliť pozitívnym alebo negatívnym recenziám, vždy reagujte. Okrem iného tak zvýšite dôveryhodnosť svojej značky, lojalitu stálych zákazníkov aj svoju úroveň v očiach verejnosti. Vyjadrujte sa však slušne a príjemne. Myslite na to, že komunikáciu s daným zákazníkom si môže ktokoľvek a kedykoľvek prečítať. A aj na základe nej sa možno rozhodne, či dá šancu vašim produktom/službám alebo uprednostní konkurenciu.

Besteron VISA, MasterCard