V súčasnom dynamickom obchodnom prostredí je efektivita kľúčom k úspechu. Jedným z nenahraditeľných nástrojov, ktoré podnikatelia používajú na zjednodušenie a urýchlenie procesov, sú čiarové kódy. Nenápadné čierno-biele vizuálne znaky zohrávajú obrovskú úlohu nielen v oblasti maloobchodu, ale aj v logistike, správe skladových zásob a vo výrobe. Z nášho článku sa dozviete viac o čiarových kódoch a o tom, ako ich môžete využiť vo svojom podnikaní.
Čiarové kódy: všetko, čo potrebujete vedieť
Čiarové kódy sú vizuálne kódované informácie, ktoré slúžia na automatizovaný zber dát. Tvoria ich grafické znaky (obrázky) skladajúce sa z čiar a medzier rôznej šírky. Môžu obsahovať údaje ako označenie produktu, cena, výrobca alebo dátum exspirácie. Pre moderné obchodné a logistické procesy sú prakticky nevyhnutné, pretože umožňujú rýchlu výmenu a spracovanie údajov. Ide o jednu z najpresnejších a najrýchlejších metód registrácie väčšieho množstva informácií, aké boli doteraz vyvinuté.
Ako fungujú čiarové kódy?
Informácie sú v čiarovom kóde uložené do vzoru čiar a medzier. Každá šírka čiar a vzdialenosť medzi nimi reprezentuje určité číslice alebo písmená.
Na čítanie čiarových kódov sa používa optický skener (snímač čiarových kódov), ktorý pri skenovaní vyžaruje svetlo. Čiary kódu pohlcujú toto svetlo a medzery ho odrážajú. Skener sníma, ako sa svetlo odráža, a na základe toho potom dekóduje vzor čiar a medzier. Získané informácie prenesie do cieľového zariadenia, napríklad do pokladne. Tento proces je veľmi rýchly a presný.
Vedeli ste, že všetky pokladničné systémy iKelp sú kompatibilné so snímačmi čiarových kódov, vďaka čomu umožňujú efektívnu správu predaja, skladu a inventúr? Perfektne sa teda hodia do maloobchodných prevádzok, reštauračných podnikov či kaviarní. O ich výhodách sa však čoraz viac presviedčajú aj v hoteloch, napríklad na recepciách, alebo v prevádzkach poskytujúcich služby, teda vo wellnesscentrách, fitnescentrách, v masážnych salónoch, kaderníctvach a podobne.
Typy čiarových kódov
Čiarové kódy sa delia do troch základných kategórií:
1. Jednorozmerné čiarové kódy (1D). Sú tvorené jednou líniou čiar a medzier v rôznych šírkach. Najpoužívanejšie 1D kódy sú:
- EAN – European Article Number (používajú sa medzinárodne, najmä v Európe)
- UPC – Universal Product Code (používajú sa najmä v USA a Kanade)
- kód 128, kód 39 (používajú sa v logistike a pri sledovaní zásob)
2. Dvojrozmerné čiarové kódy (2D). Ukladajú informácie horizontálne aj vertikálne, preto dokážu uchovať viac údajov na menšej ploche. Najpoužívanejšie 2D kódy sú:
- QR kódy (populárne pre mobilné aplikácie, napríklad aj v gastrosegmente, kde našli uplatnenie v rámci Inteligentných stolov; zákazník jednoducho nasníma QR kód na stole a kompletná ponuka podniku sa mu zobrazí v mobilnom telefóne, alebo niekoľkými klikmi privolá obsluhu, vyžiada si účtenku či zrealizuje okamžitú platbu)
- Data Matrix, PDF417 (používajú sa v logistike, letectve alebo pri sledovaní balíkov)
3. Trojrozmerné (3D) čiarové kódy. Vznikli modifikáciou 2D kódov, ku ktorým sa ako ďalší prvok pridala farba. V maloobchode sa v súčasnosti nepoužívajú.
Využitie čiarových kódov
Prvý čiarový kód bol pri predaji tovaru použitý v roku 1974. Naplno sa začali čiarové kódy využívať v 80. rokoch. Dnes umožňujú rýchle, presné a automatizované spracovanie informácií v rôznych odvetviach.
V maloobchode sa čiarovými kódmi označuje všetok tovar (u nás EAN kódmi), čo dovoľuje jeho rýchle skenovanie pri platbe. Pri logistike a skladovaní umožňujú čiarové kódy rýchlu a presnú správu zásob aj evidenciu tovaru pri príjme a expedícii. Okrem toho zjednodušujú proces inventarizácie. Čiarové kódy sú užitočné aj pri evidencii majetku podniku. V doprave sa čiarovými kódmi označujú balíky, resp. zásielky a letenky. Hromadne ich využívajú aj knižnice a bývajú nimi označované rôzne typy preukazov či vstupeniek.
Prečo sú čiarové kódy výhodné pre podnikanie?
Čiarové kódy sú mnohými považované za jeden z najdôležitejších objavov 20. storočia. Pôvodne boli vyvinuté na urýchlenie procesov predaja a transakcií, ale súčasným podnikateľom prinášajú celý rad ďalších výhod:
- Vysoká efektivita (čiarové kódy umožňujú rýchlu a presnú identifikáciu produktov, čím urýchľujú procesy ako predaj, inventarizácia, príjem a expedícia)
- Nízka chybovosť (automatizovaná identifikácia v porovnaní s ručným zadávaním údajov minimalizuje riziko chýb, čo zvyšuje presnosť jednotlivých operácií vo firme, v podniku alebo obchode)
- Úspora času a nákladov (čiarové kódy zjednodušujú a urýchľujú procesy, čím šetria čas zamestnancov a znižujú náklady firmy)
- Okamžitá kontrola zásob (vďaka čiarovým kódom môžete efektívne sledovať a riadiť svoje zásoby, čo vedie k optimalizácii a zníženiu strát)
- Nenáročné na implementáciu (zavedenie čiarových kódov je pomerne jednoduché a cenovo dostupné)
Ako generovať čiarové kódy
Spôsob generovania čiarových kódov bude závisieť od toho, na aké účely ich chcete použiť.
Ak potrebujete označiť tovar na predaj v maloobchode, budete potrebovať jedinečné EAN kódy zahŕňajúce identifikačné číslo výrobcu v číselnom označení. Ak ho chcete získať, musíte sa obrátiť na medzinárodnú organizáciu GS1 na Slovensku. Po získaní identifikačného čísla už môžete generovať jedinečné EAN-13 kódy ku každému produktu pomocou online generátora alebo špecializovaného softvéru (napr. NiceLabel, BarTender, ZebraDesigner a i.). Potom si ich už len jednoducho vytlačíte na štítky alebo priamo na obaly.
Pre vlastnú potrebu, napríklad na sledovanie skladu či interakciu so zákazníkmi (kód ako cesta k online platbe, jedálnemu lístku a pod.), si môžete vytvoriť svoje čiarové kódy pomocou bezplatného online generátora. Celý proces je veľmi jednoduchý. Zvolíte si požadovaný typ kódu, vložíte údaje, ktoré chcete zakódovať, a generátor vám automaticky vytvorí vizuálny čiarový kód. Následne si ho stiahnete alebo rovno vytlačíte na štítok. Ak potrebujete generovať väčšie množstvo kódov, bude pre vás výhodnejší špecializovaný softvér.
Tip: K efektívnej evidencii a inventúre skladových zásob výrazne napomáhajú aj moderné pokladničné systémy. Okrem štandardných požiadaviek zvládnu napríklad aj online odpis bundle alebo surovín v receptúrach či sledovanie rozlievaných fliaš alkoholu.