Rady, ako si otvoriť obchod s oblečením

V konkurencii veľkých hráčov a „low cost“ značiek to nemajú vôbec ľahké. Aj napriek tomu sú mnohými označované za srdce a dušu maloobchodného predaja. Drobné butiky ťažia z ponúkania trendových a originálnych produktov aj z budovania lojálnych vzťahov so zákazníkmi. Patríte k tým, ktorí snívajú o vlastnom? V tom prípade vám padnú naše tipy, ako si otvoriť obchod s oblečením, jednoznačne vhod.

1. Urobte si prieskum trhu

Pred otvorením obchodu s oblečením je dôležité čo najpresnejšie definovať a pochopiť cieľový trh, teda špecifickú skupinu zákazníkov, ktorých chcete prilákať do priestorov svojho obchodu. Identifikovanie preferencií a nákupného správania potenciálnych zákazníkov, ich vek, pohlavie, úroveň príjmu či životný štýl – to všetko sú cenné údaje. Na prieskum trhu si môžete najať špecializovanú spoločnosť, no užitočné informácie dokážete získať aj sami, napríklad návštevou konkurenčných obchodov a sledovaním ich ponuky alebo rozhovormi s potenciálnymi zákazníkmi. Zatiaľ čo prieskum trhu vám pomôže zúžiť cieľovú skupinu zákazníkov, samotné pochopenie vašej cieľovky vás prirodzene nasmeruje k výberu ideálnych produktov, stanoveniu adekvátnych cien, nastaveniu vhodných marketingových aktivít a podobne.

2. Zvážte, čo budete v butiku predávať

Jedným z prvých krokov vedúcich k otvoreniu vlastného butiku je rozhodnúť sa, čo budete vlastne predávať. Najväčšiu šancu na úspech budete mať, keď sa zameriate na predaj niečoho, k čomu máte pozitívny vzťah. Zároveň sa však musíte uistiť, že po takom tovare bude v danej lokalite aj reálny dopyt. Keď si napevno ujasníte kategóriu produktov, zamyslite sa nad tým, odkiaľ ich budete získavať. Ak by ste sa náhodou chceli sústrediť na predaj vlastných „home made“ výrobkov alebo vlastnoručne upraveného oblečenia, myslite na to, že po otvorení butiku už možno nebudete mať toľko času na tvorbu. Vzniknú vám totiž nové povinnosti súvisiace s vedením obchodu. V takom prípade je dobré spolupracovať aj s inými výrobcami, remeselníkmi, veľkoobchodníkmi alebo dodávateľmi. Majte však na pamäti, že v rámci otvorenia butiku sa odporúča začať s rôznorodým inventárom v počte zhruba 100 až 300 položiek.

obchod s oblečením

3. Vyberte si ideálne miesto

Miesto bude hrať jednu z kľúčových úloh v otázke úspechu vášho podnikania. Odporúčame vám otvoriť butik v lokalite s dostatkom pešej premávky, napríklad v blízkosti autobusovej či vlakovej stanice. Dobrou voľbou sú aj centrá miest. Prémiová lokalita si pravdepodobne vyžiada vyššiu cenu, no v konečnom dôsledku sa to odzrkadlí na vyšších tržbách, možno s menšími nákladmi na marketing a reklamu. Ani frekventované miesto vám však nezaručí pravidelné návštevy zákazníkov, keď nebude váš butik dobre viditeľný. Vyhnite sa preto priestorom, ktoré budú schované kdesi „za rohom“ v úzkych uličkách. Naopak, pozitívom môže byť situovanie predajne do blízkosti „príbuzných podnikov“. Ak sa chystáte predávať detské oblečenie, mohlo by sa vám dariť niekde pri škôlke či škole. Alebo idete otvárať dámsky butik s oblečením? Potom skúste nájsť priestory napríklad pri kancelárskych budovách.

4. Venujte pozornosť vizuálnej stránke a brandingu

Predpokladáme, že určite budete chcieť do svojho butiku prilákať čo najviac zákazníkov. Pri jeho zakladaní preto venujte pozornosť aj vizuálnej stránke. Dizajn obchodu by mal čo najpresnejšie zodpovedať vášmu sortimentu. Logá a vybrané farby nesmú chýbať naprieč celým obchodom kvôli posilneniu povedomia o vašej značke. V súvislosti s tým je kriticky dôležitý takzvaný branding, ktorý vám pomôže odlíšiť sa od konkurenčných obchodov predávajúcich podobný tovar. Váš butik by mal byť ľahko rozpoznateľný a dobre zapamätateľný. Vo vašich zákazníkoch by mal vyvolať dobrý pocit a zanechať pozitívne dojmy. Docielite to nielen dizajnom korešpondujúcim vo všetkých aspektoch – od loga cez farby až po nákupné tašky –, ale napríklad aj vôňou charakteristickou pre váš obchod či spôsobom, akým vystupujete a komunikujete osobne aj na sociálnych sieťach.

5. Nepodceňujte silu marketingu

Myslíte si, že po slávnostnom otvorení butiku a prvých predaných kúskoch môžete absolútne vypustiť z hlavy marketing a reklamu? Tak to ste na omyle. A platí to aj v prípade, že sa vám bude určitý čas dariť. Neustále a aktívne by ste mali udržiavať svoj butik v povedomí zákazníkov, aby ste si z dlhodobého hľadiska zaistili stabilné tržby. Kombinujte preto ľubovoľné marketingové aktivity od osvedčených vernostných systémov až po dobre zacielené zľavy a akcie. Nenechajte sociálne siete zapadnúť prachom. Priebežne aktualizujte ich obsah, informujte o novom tovare, interagujte so zákazníkmi a reagujte na recenzie. A môžete vyskúšať aj spoluprácu so známymi či lokálnymi influencermi.

Zľava na oblečenie, zákazníci v obchode

6. Vyberte si vhodný pokladničný systém

No a na záver vezmite na vedomie aj pokladničný systém. Dobre zvolený systém sa stane nielen centrom všetkých transakcií vášho butiku, ktoré umožní zákazníkom platiť aj bezhotovostne, ale bude predstavovať aj komplexného sprievodcu vaším podnikaním. Vďaka nemu môžete mať pod drobnohľadom napríklad aktuálny stav skladových zásob. Veľmi ľahko zistíte, čo sa vám míňa, prípadne čo sa nepredáva podľa vašich predstáv. Nehovoriac o tom, že s moderným POS systémom môžete mať vďaka vzdialenému prístupu prehľad o dianí v obchode prakticky odkiaľkoľvek na celom svete. A aby toho nebolo málo, vhodný pokladničný systém vám umožní zbierať cenné informácie o vašich zákazníkoch a ich nákupnom správaní, čo neskôr môžete využiť pri nastavovaní cielených reklamných kampaní.

Zhrňme si podstatné. Ako si otvoriť obchod s oblečením?

S jasným konceptom a uvážene. Berte do úvahy, že konkurenciou vám budú nielen kamenné prevádzky, ale aj e-shopy, ktorých je dnes ozaj ako maku a ponúkajú tovar vo všetkých cenových kategóriách. Stále však je veľa ľudí, ktorí osobnú návštevu a možnosť odskúšania oblečenia preferujú pred nákupom na internete. Ten neumožňuje dotknúť sa šiat a preskúmať materiál, farby sú na monitoroch často skreslené a s odhadom správneho čísla na diaľku to býva najmä pri dnešnom „oversize“ trende ozaj náročné. Zamyslite sa nad tým, čo chcete ponúkať svojim zákazníkomnielen z pohľadu sortimentu, ale aj z hľadiska celkového zážitku. Nič nezanedbajte. Poriadok, dobrá orientácia v tovare, komfortné kabínky, príjemné svetlo, vôňa i hudba či personál, ktorý dokáže poradiť – to všetko a viac rozhodne o tom, či budete úspešní.

Besteron VISA, MasterCard