Modul banky - Import, export výpisov z banky
V tomto návode Vám bližšie popíšeme modul banky a jeho možnosti v aplikácii iKelp Predajca. Modul banky v prvom rade slúži na výrazné zjednodušenie práce s financiami v prípade, že evidujete veľké množstvo faktúr či už Vami vystavených alebo dodaných od dodávateľov. Tento modul Vám umožňuje naiportovať elektronický výpis priamo do aplikácie a ak pri platbách boli správne nastavené údaje ako VS a pod. dôjde k automatickému spárovaniu platby s konkrétnym dokladom. Výrazne je tak ušetrený čas potrebný na ručné nahadzovanie úhrad a stačí doriešiť len tie, ktoré z nejakého dôvodu nedokázal systém automaticky spárovať.
Pozor, aplikácia automaticky spáruje len platby, kde dátum splatnosti dokladu a dátum uhradenia je menší ako 90 dní. V opačnom prípade je potrebné doriešiť spárovanie platieb ručne. Je to z dôvodu kontroly prijatých platieb, aby nedochádzalo k mylnému párovaniu platieb napr. pri opakujúcich sa VS.
Popis situácie
Vystavujete v aplikácii faktúry pre Vašich odberateľov a oni tieto doklady uhrádzajú bankovým prevodom. Môžte požiadať Vašu banku o zasielanie elektronických výpisov, ktoré je následne jednoduchým spôsobom možné naimportovať do aplikácie.
Aktuálne sú v aplikácii iKelp podporované tieto banky:
- Slovenská sporiteľňa
- Tatrabanka
- mBank
- OTP Banka
- UniCredit Bank
- Volksbank
Potrebné nastavenia
Pre správne fungovanie je potrebné vykonať tieto nastavenia:
- Vyberte menu Nastavenia -> Nastavenia, zobrazí sa okno s nastaveniami aplikácie.
- V ľavej časti okna, v strome jednotlivých nastavení vyberte Financie -> Bankové účty (Je potrebné doplniť správne údaje o bankovom účte. Číslo účtu zadajte v tvare "číslo účtu/kód banky". Bližšie informácie o spôsobe vytvorenia bankového účtu ako aj ostatné detaily týkajúce sa daného nastavenia sa dočítate v návode Nastavenie - Financie - vytvorenie bankového účtu (pokladne))
- V ľavej časti okna, v strome jednotlivých nastavení vyberte Rozšírenia.
- Kliknite na tlačidlo Pridať.
- Z ponuky vyberte možnosť Banky. (Používanie modulu banky je podmienené zakúpením potrebnej licencie. Ak toto rozšírenie nemáte v ponuke, je potrebné sa obrátit na dodávateľa softvérovej licencie zo žiadosťou o jej rozšírenie)
Scenár použitia
Import výpisu z banky
- Vyberte menu Financie -> Bankové účty, zobrazí sa okno zo zoznamom bankových účtov.
- Vyberte bankový účet na ktorý budete importovať výpis a kliknite na tlačidlo Záznamy.
- Import zo súboru vyberite kliknutím na tlačidlo "I" v spodnej lište zobrazeného okna a z ponuky vyberte požadovanú banku. (Každá banka má vlastný formát elektronického výpisu, preto je potrebné vybrať správnu banku.)
- Následne vyberte súbor z Vášho počítača ktorý chcete naimportovať, výber potvrdíte kliknutím na tlačidlo Otvoriť
- Zobrazí sa okno s jednotlivými úhradami ktoré sa na danom výpise nachádzajú, v pravej časti je zobrazený detail daného pohybu.
- Pravým tlačidlom myši označte všetky pohyby, tieto budú nasledne naimportované do financií.
- Pohyby označte jednotlivo alebo hromadne kliknutím pravého tlačidla myši, následne do stĺpca "Číslo" kliknite pravým tlačidlom a vyberte z ponuky možnosť "Zápis záznamov". Potvrďte import označených položiek.
- Naimportované pohyby automaticky zmenia stav z "Načítaná" na "Zapísaná". (Bližšie informácie o importe daného pohybu zistíte kliknutím na žltý lístoček pri konkrétnom bankovom pohybe.)
- Po naimportovaní sa zobrazí formulár financií s jednotlivými úhradami.
Po zaevidovaní a kontrole naimportovaných údajov, odporúčame záznamom zmeniť stav na Platná, aby bolo jasné, že dané záznami boli skontrolované a sú v poriadku.
Stavy úhrad
Po naimportovaní výpisu do aplikácie sa môže stať, že sa aplikácii nepodarí správne spárovať úhradu s konkrétnym dokladom / faktúrou, preto je potrebné túto situáciu doriešiť ručne. (Táto potreba vzniká najčastejšie vtedy, ak nebola pri platbe zadaná správna suma, variabilný symbol je zlý, alebo nie je vôbec vyplnený a pod.)
- 1 - Zapísaná - naimportovaná úhrada má tento stav v prípade, že aplikácia nedokázala na základe údajov z úhrady spárovať úhradu s konkrétnym dokladom. Kliknutím na tlačidlo Upraviť, otvoríte daný záznam na editáciu, kde sa Vám zobrazia údaje na základe ktorých je možné spárovať úhradu ručne.
- 2 - Spracovaná - to tohto stavu zmení úhradu automaticky systém po tom, čo je platba úspešne na základe VS a sumy spárovaná s konkrétnym dokladom.
- 3 - Platná - príslušný stav môže záznamu zmeniť obsluha pri dodatočnej kontrole údajov na základe bankového výpisu. Ak napr. došlo k nespárovaniu úhrady s dokladom, pri ručnej úprave je možné nastaviť záznamu tento stav aby bolo jasné, že k vysporiadaniu úhrady zásahom osoby zodpovednej za evidenciu bankových výpisov.
- 4 - Doriešiť - platbu sa podarilo spárovať s dokladom, avšak na doklade nesedí napr. suma úhrady. Táto môže byť napr. nižšia alebo vyššia ako je hodnota dokladu a je teda potrebné tento záznam doriešiť ručne.
Export podkladov k úhrade
Okrem importu výpisov z banky je možné v aplikácii vytvoriť aj súbor, ktorý bude slúžiť ako podklad na úhrady v banke. Nemusíte tak teda v internet bankingu nahadzovať úhrady, ale stačí len naimportovať súbor, ktorý obsahuje všetky potrebné údaje pre zrealizovanie platby ako sú dátum samotnej realizácie úhrady, variabilný symbol a hodnota dokladu, bankový účet dodávateľa a pod.
Na to aby bolo možné túto funkcionalitu v aplikácii využívať, je potrebné viesť evidenciu došlých dokladov od dodávateľov.
by
Ing. Lukáš Krajčír