S príchodom novely zákona č. 289/2009 Z. z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice sa pochopiteľne menia aj niektoré funkcionality v aplikácii iKelp Predajca. Jednou z týchto zmien je aj tvorba dennej uzávierky. Nižšie predstavíme zmeny pri jej vykonávaní z pohľadu aplikácie.
Denná uzávierka
Pozor, je potrebné si uvedomiť jednu dôležitú vec. Podľa zákona o používaní fiskálnych registračných pokladníc, teda pred príchodom eKasa zariadení, systém evidencie dokladov a tržieb fungoval nasledovne. Súčasťou samotnej tlačiarne bolo zariadenie, tzv. fiskálny modul, alebo pamäť, do ktorej sa zapisovali doklady, ktoré na zariadenie posielala aplikácia. Ak sa doklad korektne vytlačil, bol zapísaný do zariadenia.
Bližšie si to vysvetlíme na príklade.
Ak sa doklad reálne vytlačil celý, zariadenie si ho do predajov zaevidovalo. Čo sa však stane v prípade, že počas tlače dôjde páska, prípadne predaj skončí s chybovým hlásením?
V našom prípade nastala situácia, že doklad sa nevytlačil celý, resp. chýbalo na konci dokladu logo MF. Aplikácia o tejto udalosti informovala zobrazeným hlásením, doklad skončil v aplikácii zaevidovaný, skončil ako odložený čakajúc na dodatočnú tlač. Nakoľko doklad riadne neprešiel zariadením (tlačiarňou) nie je započítaný do obratov zariadenia. Ak si pozrieme tržbu za daný deň v aplikácii, doklad tam zaevidovaný je a je započítaný do obratov lebo v aplikácii sa doklad vytvoril. Avšak, pri tlači dennej uzávierky zo zariadenia tu doklad započítaný nebude, lebo tlačiareň, fiskálny modul ho neeviduje. Všetky veci v dennej uzávierke sú teda tlačené v rámci zariadenia a toto je reálny obrat. Už tu vzniká rozdiel medzi aplikáciou a tlačiarňou (fiskálom). Neodporúčame teda používať informácie o predajoch z aplikácie ako podklady pre účtovníka, ale len ako podklad pre evidenciu tržby.
Ako je to pri eKasa zariadeniach?
Pri eKasa zariadeniach ostáva správanie aplikácie nezmenené. Rozdiel však je v tom, akým spôsobom sú robené denné uzávierky. Ako už bolo na začiatku spomínané, s novelou zákona o ERP prišla aj zmena v evidencii denných uzávierok, resp. ich úplné zrušenie. Z aplikácie je aj naďalej možné vykonanie uzávierok na zariadení, avšak čokoľvek je z aplikácie tlačené, (môže obsahovať aj doklady, ktoré reálne na finančnú správu neboli nahlásené napr. z dôvodu technického problému so zariadením a podobne) odporúčame brať tieto informácie z aplikácie skôr informatívne. Za odoslanie dokladov na portál finančnej správy je zodpovedné certifikované zariadenie.
Kde si teda viem pozrieť reálnu tržbu?
Tak ako to bolo doteraz, že reálnu tržbu bolo vidieť na dennej uzávierke tlačenej zo zariadenia a evidovanej na základe predajov ktoré prešli cez tlačiareň (fiskálny modul). Aktuálne tržbu už neeviduje samotné zariadenie, ale všetky údaje sú nahlasované na portál finančnej správy, je teda možné si všetky požadované údaje nájsť práve tu.
Čo mesačná uzávierka?
Pri mesačných, resp. intervalových uzávierkach aplikácia na zariadenie (fiskál) poslala len dátumový rozsah, v ktorom sa sumár mal vytlačiť. O ostatné veci, sumár, rozpis DPH a pod. sa už postarala samotná tlačiareň, samotné zariadenie. Opäť sa teda vraciame k tomu, že doteraz to boli obraty zo zariadenia. Teraz sú doklady nahlasované na finančnú správu a teda aj mesačný report je možné získať práve tu.
Ako si viem zobraziť doklady a informácie na portáli Finančnej správy?
- Údaje je možné zobraziť v sekcii Dostupné reporty.
- Vyberte možnosť Evidované doklady.
- Reporty sa generujú podľa pokladníc, takže je potrebné zvoliť pokladnicu.
- Kliknite na tlačidlo Stiahnuť pre stiahnutie reportu vo formáte xlsx.
- Následne je možné pre filtrovanie používať funkcie aplikácie Excel.