Vytvorenie novej databázy - Správa databáz
V tomto článku Vám predstavíme, akým spôsobom je možné vytvoriť v aplikácii iKelp Predajca novú databázu.
Kedy môže vniknúť potreba vytvorenia novej databázy
Potreba mať vytvorených v aplikácii viacero databáz, možne vzniknúť z rôznych dôvodov.
-
Na jednej strane to môže byť založenie napr. testovacej databázy na účely testovania (máte zakúpenú aplikáciu ako nový produkt a aby ste netvorili nesprávne dáta v ostrej databáze, je možné dočasne použiť na tento účel testovaciu), prípadne za účelom školenia alebo prezentácie. Rovnako môže potreba založenia novej databázy vzniknúť v prípade poškodenia existujúcej databázy, kedy je možné do tejto vstupovať, ale z dôvodu poškodenia nie je možné vytvoriť žiadny doklad. Tento postup pre vytvorenie novej čistej databázy, bez kariet a nastavení, nájdete nižšie v článku v časti Ako databázu v aplikácii vytvoriť.
-
Na druhej strane to môže byť práve z opačného dôvodu. Na začiatku nebola vytvorená testovacia databáza a zákazník si v nej začal robiť doklady, ktoré teraz potrebuje z databázy odstrániť. Rovnako tak potrebuje znulovať sklad, pretože nerobil príjemky, alebo si ich nahodil "nejako" len aby si tento postup odskúšal. Tento postup je opísaný v časti Vytvorenie novej databázy s prenesením kariet a nastavení.
Ako databázu v aplikácii vytvoriť?
Vytvorenie novej databázy je pomerne jednoduché, a opíšeme ju postupom konkrétnych krokov.
- Vyberte menu Nastavenia -> Nastavenia, zobrazí sa okno s nastaveniami aplikácie.
- V pravej časti okna, kliknite na tlačidlo Databázy -> Nová.
- Vyberte umiestnenie databázového súboru a vytvorte nový podadresár s príslušným číslo (napr. Data2). Pozor, nevytvárajte novú databázu priamo v adresári s názvom Data, ale vytvorte podadresár.
- Pre Win7: C:\ProgramData\iKelp\Predajca\Data\...
- Pre WinXP: C:\Documents and Settings\All Users\Application Data\iKelp\Predajca\Data\...
- Otvorte vytvorený adresár a kliknite na tlačidlo Uložiť. (Názov dátového súboru nemusíte meniť, databázu si môžte pomenovať po jej vytvorení. Viac o nastaveniach a umiestneniach jednotlivých dátových a konfiguračných súborov aplikácie sa dočítate v návode Nastavenia - konfiguračné súbory.)
- Vytvorí sa prázdna databáza, aplikácia informuje o úspešnom vytvorení novej databázy hlásením "Program vytvoril novú databázu".
- Pre lepšiu identifikáciu databáz, nastavte príznačný názov novo vytvorenej databázy a zmenu potvrďte kliknutím na tlačidlo Uložiť.
- Zmeny v nastaveniach aplikácie tiež potvrďte kliknutím na tlačidlo Uložiť.
- Zatvorte a znovu spustite aplikáciu, v zozname databáz sa zobrazí aj novo založená databáza.
- Kliknite na novú databázu a prihláste sa.
- V novej databáza sa prihláste pod užívateľom s prihlasovacím meno a heslom "admin".
V prípade, že niektorú z databáz už nebudete ďalej používať, napr. z dôvodu, že bola založená len na testovacie účely, je možné túto databázu v Správe databáz deaktivovať. Následne sa táto už pri spustení aplikácie nebude zobrazovať v zozname dostupných databáz. Zároveň je možné pomocou stĺpca číslo v zozname databáz nastaviť ich poradie v prihlasovacom formulári pri spúšťaní aplikácie.
Vytvorenie novej databázy s prenesením kariet a nastavení
Tento postup presnejšie popisuje vytvorenie novej databázy v aplikácii iKelp Predajca s prenesením nastavení, kontaktov a kariet z pôvodnej databázy. Vznikne tzv. znulovanie, pretože sa neprenášajú žiadne doklady. Číslovanie dokladov v takto vytvorenej databáze začne od čísla 1.
Z pôvodnej databázy sa do novej prenášajú nasledovné údaje:
- všetky nastavenia (vrátane nastavení zariadení)
- skladové karty
- kontakty
- cenníky
- servisné zariadenia
- profili užívateľov
Ak ste sa rozhodli pre vytvorenie novej databázy s prenesením údajov spomínaných vyššie, postupujte nasledovne:
- V prípade sieťového riešenia nechajte aplikáciu spustenú len na tom PC, kde budete vykonávať príslušné nastavenia. Na ostatných PC odporúčame aplikáciu vypnúť.
- Otvorte Nastavenia aplikácie. (Kliknutím na tlačidlo nastavenia v menu aplikácie, Nastavenia - > Nastavenia.)
- V pravej časti kliknite na tlačidlo Nové Obd. (ak toto tlačidlo nevidíte, tak túto funkcionalitu nemáte dostupnú v danej verzii aplikácie, alebo váš scénar používania aplikácie túto funkciu nepodporuje)
- Zobrazí sa okno pre vytvorenie nového obdobia v aplikácii. Z ponuky vyberte, ktoré údaje si prajete preniesť do novej databázy. Odporúčame v tomto prípade označiť len možnost 1. Počiatočné stavy na sklade budú nahodené už na základe reálnej príjemky, alebo inventúry už v novej databáze.
- Číslovanie dokladov začať od znova - po vytvorení novej databázy sa bude číslovanie dokladov príjemiek, faktúr, dodacích listov a pod. začínať od čísla 1.
- Preniesť aj stavy na skladoch (množstvá na skladových kartách) - po vytvorení novej databázy sa vytvorí automaticky inventúrna príjemka a výdajka. Tito je možné následne dodatočne upraviť podľa potreby (Pozor, neprenášajú sa množstvá na kartách ktoré majú nulovú skladovú cenu. bod 4)
- Preniesť aj stavy vlastných účtov (na kontaktoch) - ak sa používa niektorý z typov vernostných účtov v aplikácii, prenesú sa do novej databázy aj tieto stavy. (ponuka je dostúná len s príslušnou licenciou)
- Pre potvrdenie vytvorenia novej databázy, kliknite na tlačidlo Vykonaj.
- Po úspešnom vytvorení novej databázy sa zobrazí hlásenie o úspešnom vytvorení novej databázy. Následne sa aplikácia vypne.
- Spustite aplikáciu.
- Nová databáza pre nové odobie je automaticky pripojená ako ďalšia databáza v prihlasovacom formulári. Prihlasovacie mená a heslá ostali nezmenené.
- Následne si v prihlasovacom okne kliknite na novú databázu. Tým vyberiete prihlásenie do tejto databázy a zadajte prihlasovacie údaje. Ako už bolo vyššie spomínané, preniesli sa aj profily užívateľov, takže je možné zadať prihlasovacie údaje ktoréhokoľvek užívateľa.
- Po prihlásení je možné nastaviť, či sa má, alebo nemá aj pôvodná testovacia databáza v prihlasovacom okne zobrazovať.
- Otvorte Nastavenia aplikácie. (Kliknutím na tlačidlo nastavenia v menu aplikácie, Nastavenia - > Nastavenia.)jvbkasbd
- V pravej časti kliknite na tlačidlo Databázy.
- Zrušením zafajknutia databázy ju deaktivujete a následne sa táto ani nebude zobrazovať v prihlasovacom okne.
- Kliknite na tlačidlo Uložiť pre potvrdenie vykonaných zmien.
Po úspešnom vytvorení kópie databázy sa v prihlasovacom okne po spustení aplikácie nová databáza zobrazí na prvom mieste, s označením PredajcaX (X - poradové číslo databázy ak by ich bolo vytvorených viacero.) Po prihlásení sa do pôvodnej databázy sa v záhlaví zobrazí hlásenie "Pozor táto databáza je uzamknutá proti úprave dokladov!", to aby sa predišlo nechceným úpravám v staršej databáze. Ak používate spustenie aplikácie iKelp Predajca v rozhraní dotykového predaja, táto sa automaticky spustí nad tou databázou, ktorá bola ako posledná otvorená v aplikácii iKelp Predajca. Preto odporúčame pôvodnú testovaciu databázu úplne deaktivovať.
Súvisiace návody:
by
Ing. Lukáš Krajčír