Nie je žiadnym tajomstvom, že dobre nadizajnované jedálne lístky môžu zlepšiť kulinársky zážitok vašich zákazníkov, pomôcť im urobiť uspokojivé rozhodnutia pri výbere a tiež stimulovať chuť do jedla. Jedálny lístok je totiž viac ako kus užitočného papiera. Nejde len o zoznam jedál, ktoré má reštaurácia v ponuke. Keď je jeho dizajn vyšpičkovaný do posledného detailu, môžete ho pokojne vnímať ako reklamný nástroj, ktorý je schopný nielen komunikovať identitu vašej reštaurácie, ale aj zvyšovať zisk. Ako ho teda nadizajnovať?
1. Vyčleňte miesto najziskovejším položkám
Mnohé reštaurácie zvyknú navrhovať svoje jedálne lístky na základe predpokladu, že oči zákazníkov priťahuje v prvom rade miesto v pravom hornom rohu. Vzhľadom na to tam umiestňujú svoje najziskovejšie položky. Novšie zistenia však naznačujú, že zákazníci majú tendenciu čítať jedálny lístok ako knihu, a tak ho začínajú vnímať v ľavom hornom rohu. Ako však zistiť, čo bude efektívnejšie pre váš podnik?
Náš tip: Urobte si dve verzie jedálnych lístkov a používajte ich vždy v rámci tých istých stolov. Inteligentný pokladničný systém vám po určitom čase pomôže vyhodnotiť, ktoré položky boli v danom období pre jednotlivé stoly najziskovejšie. Na základe toho zistíte, ako vaše jedálne lístky fungovali.
2. Dbajte na logické usporiadanie
Alfou a omegou správne nadizajnovaného jedálneho lístka je logické usporiadanie. A preto dbajte na to, aby boli jedlá vo vašom menu usporiadané systematicky. Vašim zákazníkom to nielenže uľahčí vyhľadávanie, ale ešte k tomu aj spríjemní pobyt vo vašom podniku.
Príklad: Jedálny lístok začnite predjedlami a pokračujte polievkami. Ďalej by mali nasledovať rozumne rozčlenené hlavné jedlá, dezerty a nápoje.
3. Dajte si pozor na fotografie
Viacerí majitelia a prevádzkari reštauračných zariadení sa často mylne nazdávajú, že fotografie jedál v menu im automaticky zvýšia predaj. Pravdou však je, že fotografie jedál sú v ponímaní marketingového nástroja oveľa efektívnejšie v rámci fastfoodového predaja a rôznych letákov či bilbordov. Naopak, priamo v jedálnom lístku nemusia byť úplne efektívne – obzvlášť vtedy, keď sú nekvalitné a rozmazané. Preto je väčšinou lepšie nechať predstavivosť na hosťoch.
Odporúčanie: Ako alternatívu môžete použiť vkusné dizajnové ilustrácie jedál a nápojov. Ak však vehementne trváte na fotkách v jedálnom lístku, zverte ich do rúk profesionálov alebo sa riaďte zásadami atraktívneho fotenia jedál. V takých prípadoch však počítajte s väčšími finančnými a časovými nákladmi na tvorbu karty s menu.
4. Upriamte sa na typografiu
Namiesto toho, aby ste venovali pozornosť fotografiám, sa radšej upriamte na typografiu. Základom je, aby ste si vybrali taký typ písma, ktorý bude veľmi ľahko čitateľný. V súvislosti s tým vám odporúčame, aby ste to nepreháňali s príliš okrasnými fontmi a kurzívami. Aj v prípade dizajnovania jedálnych lístkov totiž platí, že v jednoduchosti je krása.
Náš tip: Vyberte si maximálne dva fonty – jeden na nadpisy a jeden na opisy. Veľa fontov na malom priestore môže vyzerať neatraktívne a zhoršovať čitateľnosť.
5. Vyberte si vhodné farby
K nadizajnovaniu úspešného a dobre predajného jedálneho lístka vám môže pomôcť aj výber vhodných farieb. Ktoré však budú najideálnejšie pre váš podnik? Zvoliť si môžete napríklad tie, ktoré máte zakomponované vo vašom logu alebo názve. Takáto voľba dokáže z dlhodobého hľadiska prispieť k vnímaniu značky na základe farby. Neveríte? Zavrite oči a vybavte si niektoré celosvetovo známe fastfoodové reťazce. Čo vidíte? No predsa farby, ktoré sa s nimi spájajú.
Náš tip: Ak máte vo vašej ponuke nejakú špecialitu, ktorá výrazne charakterizuje a definuje váš podnik, môžete ju farebne alebo graficky odlíšiť od ostatných.
Vzory jedálnych lístkov na stiahnutie
Aby sme nezostali len pri teórii, na záver vám ponúkame jeden malý bonus v podobe prezentácie jedálnych lístkov na stiahnutie. Veríme, že nasledujúce vzory pomôžu pozdvihnúť váš podnik na ešte vyššiu úroveň.