Nájsť nové nápady do reštauračného menu môže byť zložité aj pre ostrieľaných kuchárov a prevádzkarov reštaurácií. Avšak vzhľadom na to, že jedlá, ktoré ponúkate, sa automaticky stávajú jadrom a synonymom vašej značky, sa s tým musíte čas od času konfrontovať.
Keď ide o výber toho, čo zaradiť do reštauračného menu, musíte brať do úvahy rôzne faktory. Nasledujúcich 5 spôsobov preto odporúčame vyskúšať nielen zabehnutým prevádzkam, ale aj novým reštauráciám, ktoré zostavujú jedálny lístok po prvýkrát.
1. Nechajte sa inšpirovať
Inšpirácia môže mať mnoho rôznych foriem, pričom dokáže prameniť aj z tých najnepravdepodobnejších zdrojov. Skvelým príkladom sú obyčajné prechádzky, počas ktorých vám môže prísť na myseľ zaujímavý nápad. Inšpiráciu však môžete čerpať aj vedome. Skúste napríklad pravidelne pozerať videá vašich kuchárskych idolov alebo navštívte vašu konkurenciu. Bez ohľadu na to, koľko máte skúseností z odboru, nikdy nebudete vedieť všetko. A práve preto môžete do vášho podniku vždy priniesť niečo nové.
Náš tip: Výborným spôsobom, ako prísť na nové nápady do reštauračného menu, môže byť aj prihlásenie sa na odber noviniek od firiem z gastrobiznisu. Informácie o rôznych inováciách, ktoré môžete zaradiť do vášho podnikania, tak dostanete medzi prvými.
2. Komunikujte s vašimi zamestnancami a zákazníkmi
Pamätajte, že viac hláv má v porovnaní s jednou štatisticky väčšiu pravdepodobnosť prísť na skvelé myšlienky. Komunikujte preto s vašimi zamestnancami a zákazníkmi a berte si k srdcu ich rady, odporúčania a želania. Zatiaľ čo váš personál môže na základe svojich postrehov z praxe vyrukovať so zaujímavými nápadmi, od vašej klientely sa môžete dozvedieť, čo vašej súčasnej ponuke chýba.
3. Analyzujte vaše aktuálne reštauračné menu
Ak ste si v priebehu podnikania vybudovali nielen meno, ale aj stálu klientelu, dá sa predpokladať, že minimálne niečo z vášho aktuálneho reštauračného menu funguje výborne. Odpichnite sa preto od tohto východiskového bodu a žiadané jedlá vo vašej ponuke určite ponechajte. V rámci zakomponovávania noviniek do vášho jedálneho lístka obmieňajte najmä také položky, ktoré vašich zákazníkov príliš neoslovili, resp. sú na okraji ich záujmu. Aj v supermarketoch bojujú tovarové položky o svoje miesto v regáloch a tie menej ziskové musia prenechať priestor tým viacziskovým.
Vedeli ste, že s pokladničným systémom iKelp POS Mobile môžete prehľadne vidieť štatistiky predaja jednotlivých jedál z vašej ponuky? Na základe toho viete jednoducho usúdiť, ktoré položky sú medzi vašimi zákazníkmi obľúbené a naopak.
4. Berte do úvahy vaše smerovanie
Odhliadnuc od toho, či upravujete už existujúce menu alebo dávate dokopy úplne nový jedálny lístok, vždy berte do úvahy smerovanie vašej prevádzky. Čo tým myslíme? Pokiaľ vás verejnosť vníma predovšetkým ako ázijské bistro, pravdepodobne vašim zákazníkom neulahodíte pizzou či tradičnými slovenskými pochúťkami. Na druhej strane, ak zakomponujete do ponuky menej očakávané jedlá citlivo a kreatívne (v našom prípade napríklad „pizzu po ázijsky“), môžete si tým určitú skupinku zákazníkov získať. V každom prípade, chceli sme tým povedať len toľko, aby ste vždy brali ohľad na vašu cieľovú skupinu aj na celkový imidž vašej značky. Cieľová skupina predstavuje mantinely ponuky, no zároveň môže byť inšpiratívna, pokiaľ preskúmate jej zvyky, záujmy, potreby, influencerov (foodblogerov), ktorí ju potenciálne ovplyvňujú, a podobne.
5. Menej je niekedy viac
Berte do úvahy aj skutočnosť, že menej je niekedy viac. Pokiaľ si myslíte, že preplnené reštauračné menu vám automaticky prinesie spŕšku zákazníkov, uvažujete nesprávne. Namiesto toho, aby ste ľuďom ponúkali z každého niečo, sústreďte pozornosť nielen na vyššie zmieňované smerovanie reštaurácie, ale takisto len na určitý počet vyšpičkovaných jedál.
Vedeli ste, že výber z mnohých podobných položiek v menu môže byť pre zákazníka doslova frustrujúci? Okrem toho, keď si váš hosť nevie vybrať, začne sa cítiť nekomfortne, upriami pozornosť na cenu a vyberie si podľa nej. A vy predsa chcete, aby sa u vás vaši zákazníci cítili príjemne od samého začiatku, však?
Čo sa týka menšieho počtu jedál vo vašom menu, bude to pre vás jednoduchšie nielen s prípravou, ale aj so zabezpečovaním si kvalitných a čerstvých surovín. Tie sa zároveň môžu stať ďalším z kľúčových prvkov tvorby menu. Pravidelne sa stretávame s tým, že nejaká surovina, resp. potravina sa stanú populárnymi pre nejaký ich proklamovaný účinok. Viete, čo je momentálne v kurze? A aké boli najvyhľadávanejšie jedlá na Googli v minulom roku? Sledujte trendy a určite prídete na to, čím doplniť menu, aby bolo pre zákazníkov vždy atraktívne.
Tip na záver: Ak prevádzkujete menšiu reštauráciu alebo fastfood, bohato vám postačí 6 položiek na jednu kategóriu (predjedlá, dezerty, polievky, hlavné jedlá a podobne). Na druhej strane, pokiaľ vymýšľate alebo meníte reštauračné menu vo veľkom podniku, optimálne môže pôsobiť približne 7 predjedál a dezertov a napríklad 10 hlavných chodov.