Starostlivosť o gastropodniky ich majiteľov občas zaženie do prevádzkovej rutiny a slepoty. Preto sme pre vás pripravili prehľad zaujímavých trendov, ktoré by ste vo svojej kaviarni, bistre alebo reštaurácii mohli vyskúšať. Väčšina z nich nekladie zvýšené nároky na investície ani na ďalšie kapacity podniku.
Niektoré už v našich končinách fungujú, ale pozreli sme sa za vás i na zahraničné trhy a našli sme také, vďaka ktorým máte možnosť byť medzi prvými podnikmi s ponukou inšpirovanou svetovými trendmi.
Gastrotrendy z celého sveta, ktoré sa u nás už zabývali a stoja za vyskúšanie
1. Víkendový brunch
Neskoré raňajky a skorý obed? Brunch ich spája dokopy. Ak sa vo svojom bistre alebo kaviarni držíte stáleho menu, skúste napríklad raz za mesiac zaradiť víkendový brunch. Naučte svojich hostí neponáhľať sa a rozmaznávajte ich dobrým jedlom a pitím, vďaka čomu si užijú sobotné alebo nedeľné predpoludnie so svojimi blízkymi bez zhonu a starostí.
2. Degustačné menu (nielen) šéfkuchára
Hoci nie ste majiteľmi reštaurácie s tromi michelinskými hviezdičkami, menu alebo jedlo podľa šéfkuchára, ale i ďalších osobností vášho podniku môže spestriť aj vašu ponuku. A okrem hostí poteší aj vašich zamestnancov. Nechajte ich zažiariť. Skúste vo svojej kaviarni napríklad nedele založené na receptoch starých mám alebo si zaspomínajte na recepty z detstva vašich zamestnancov.
3. Zjedz, čo chceš (all you can eat)
V týchto gastropodnikoch hostia obvykle zaplatia pevnú sumu a môžu zjesť toľko, koľko chcú. V podstate ide o reštaurácie založené na podávaní jedla formou švédskych stolov. U nás veľa takýchto reštaurácií nie je, no túto myšlienku stačí využiť len občas ako spestrenie ponuky svojho podniku. Zákazníkom tak môžete napríklad predstaviť nové menu alebo môžu vyskúšať novú ponuku a sami rozhodnú, čo im chutí najviac.
4. Udržateľnosť a neplytvanie
Už nestačí len triediť odpad, trend udržateľnosti ovládol celý gastropriemysel. Ovplyvňuje i výrobné postupy a menu šéfkuchárov. Okrem nakladania s odpadom ide o nový prístup k surovinám (dôraz na lokálne a sezónne zdroje surovín, podpora miestnych farmárov a dodávateľov, trend neplytvania a používanie všetkých častí surovín) a, samozrejme, o šetrenie na energiách pomocou energeticky úsporných spotrebičov a techniky.
Svetové gastrotrendy a novinky
5. Jedlo v rodinnom štýle (family style dining)
Stolovanie v rodinnom štýle znamená, že jedlo sa v reštaurácii podáva na stôl na veľkých tanieroch alebo vo veľkých nádobách a misách namiesto individuálne servírovaných porcií. Hostia si teda naberajú sami z jedál, ktoré sú prinesené na stôl. Reštaurácie ponúkajúce jedlá v rodinnom štýle sa takto vracajú ku koreňom a k tradíciám, ktoré boli a sú bežné v mnohých kultúrach po celom svete. Bohužiaľ, v dnešnej uponáhľanej dobe už mnoho rodín z najrôznejších dôvodov nemá čas na spoločné domáce posedenie pri jedle. Hoci to teda vyzerá tak, že jedlo v rodinnom štýle prináša do reštaurácií nový zážitok, v skutočnosti vracia do našich životov niečo tradičné. Skúste takéto jedlo zaradiť do svojho menu.
6. Uvar si sám (DIY restaurants)
Ide o trend pre všetkých milovníkov dobrého jedla, ktorí sú nadšencami varenia a s obľubou skúšajú rôzne kuchárske techniky alebo sú skrátka radi súčasťou diania. DIY reštaurácie predstavujú unikátny koncept. Ide o interaktívny gastrozážitok, keď si zákazníci varia vlastné jedlo pri svojom stole z vopred pripravených surovín.
7. Kaviareň u vás doma (cafe core trend)
Podľa prognóz Pinterestu, ktoré pracujú s predikčnými modelmi trendov naprieč všetkými oblasťami našich životov, je cafe core jedným z hlavných trendov, ktoré preniknú do našich domovov. Najmä tzv. boomeri a generácia X si prenesú atmosféru kaviarní domov. Nejde už len o to, mať doma správne zariadenie na výrobu dobrej kávy, ale o celkovú úpravu priestorov a vybavenie, ktoré odráža pohodlie aj funkčnosť a v domácom prostredí vytvára atmosféru, ako keby ste boli vo svojej obľúbenej kaviarni za rohom. Zahŕňa nábytok, výzdobu, kaviarenskú tabuľu, ale i šálky, poháre a lyžičky. Nemusíte ani prísť o zákazníkov, naopak! Rozšírte svoju ponuku o produkty, ktoré vašim zákazníkom umožnia vychutnať si kávu i doma. Radi sa k vám budú vracať po novinky alebo len kvôli doplneniu zásob.
8. Reštaurácie bez hostí (ghost kitchens)
Tzv. kuchyne duchov alebo aj virtuálne kuchyne sa zameriavajú výhradne na prípravu jedál na rozvoz alebo so sebou a nemajú teda tradičný priestor pre hostí. Tento obchodný model síce nie je úplne tradičný, ale vo svete sa už vplyvom rastúcich cien stáva čoraz populárnejším. Majitelia reštaurácií bez hostí majú často nižšie prevádzkové náklady, pretože nemusia investovať do priestorov a vybavenia pre zákazníkov, neplatia obsluhujúci personál a mnoho ďalších položiek. Navyše ani nemusia sídliť na najdrahších a najlukratívnejších adresách.
9. Gastronómia preniká do ďalších odvetví
Gastronómia prekračuje hranice svojho odvetvia. Maloobchodné i veľké značky nielen v potravinárskom priemysle diverzifikujú svoju ponuku a prinášajú zákazníkom nové zážitky. Príkladom sú kaviarne módnych značiek Zara alebo Aimé Leon Dore, reštaurácie veľkých značiek, ako trebárs hamburgerová reštaurácia UNO španielskeho futbalového klubu Real Madrid, kaviareň Blue Box známeho amerického predajcu luxusných šperkov Tiffany alebo sieť reštaurácií Gucci Osteria da Massimo Bottura. Elena Reygadas, populárna mexická šéfkuchárka, má vedľa svojej reštaurácie aj pekáreň a obchod, kde si môžete kúpiť rôzne doplnky do domácnosti, kuchyne a na servírovanie, ale aj lokálne mexické špeciality. Vždy, keď takéto výrobky použijete, pripomenie vám to jej kuchárske umenie. Je to skvelý spôsob, ako vybudovať komunitu lojálnych zákazníkov.
Aj vy môžete svoj podnik doplniť o aktivitu z iného odvetvia, o módu, obchod s nejakým tovarom či kultúrny program. A možno vám po prečítaní nášho článku napadajú i ďalšie zaujímavé spojenia. Buďte otvorení novým možnostiam.