Pravdepodobne nenájdeme mnoho ľudí, ktorí by o sociálnej sieti Instagram nepočuli. Táto platforma má až dve miliardy aktívnych používateľov a okrem toho je ôsmou najnavštevovanejšou webovou stránkou a štvrtou najviac používanou sociálnou platformou hneď po Facebooku, Youtube a Whatsappe.
Dennodenne na Instagrame zdieľajú svoj obsah bežní používatelia, ale aj významné medzinárodné spoločnosti. Vedia totiž, že ide o skvelý marketingový nástroj, ktorý im môže pomôcť so zlepšením imidžu značky a taktiež dokáže prilákať nových potenciálnych zákazníkov. Okrem toho Instagram môže slúžiť aj na udržiavanie dobrých vzťahov so súčasnými klientmi. Tí sa touto cestou môžu jednoducho dozvedieť o aktuálnych akciách, nových produktoch či dianí vo firme.
Instagram a gastrosegment
Rovnako ako pre iné odvetvia, aj pre gastropriemysel je veľmi dôležité, aby jednotlivé podniky boli na očiach, a v tom dokáže vo veľkej miere pomôcť aj Instagram. Ako sme už spomínali, denne ho navštevuje obrovské množstvo ľudí, z ktorých sa môžu stať vaši zákazníci. V posledných rokoch je totiž veľmi obvyklé, že ľudia si pri vyhľadávaní reštaurácie či kaviarne najprv pozrú hodnotenia podniku a následne profily na sociálnych sieťach, pričom najčastejšie je to práve Instagram. Podľa prieskumov sa takto rozhoduje až 95 % zákazníkov.
Vďaka tomuto nástroju môžete ľudí presvedčiť, že výber vášho podniku je ten správny, a v budúcnosti s nimi môžete prostredníctvom kvalitného obsahu udržiavať dlhodobé vzťahy.
Foto: Callie Morgan. Zdroj: Unsplash
Aké typy obsahu Instagram ponúka
Tak ako je to pri ostatných sociálnych sieťach, aj na Instagrame je možné zdieľať so svojimi sledovateľmi klasické fotky a videopríspevky s opismi. Ďalším veľmi často používaným nástrojom sú Instagram stories (príbehy), ktoré sú dostupné iba 24 hodín a vaši sledovatelia na ne môžu reagovať odpoveďou alebo s nimi môžu interagovať pomocou viacerých emotikonov. Príbehy, ktoré sú pre vás dôležité, pričom chcete, aby ich návštevníci vášho profilu videli aj po 24 hodinách, môžete pridať do zoznamu Instagram highlights. Tie sa nachádzajú priamo na vašom profile a pre ľudí sú dostupné dovtedy, kým sa ich nerozhodnete z tohto zoznamu odstrániť.
Ďalším typom obsahu, ktorý vznikol v rámci konkurenčného boja s Tiktokom, sú reels. Ide o kratšie videá, ktoré majú za cieľ zaujať sledovateľa už v prvých sekundách. Používajú sa v nich teda rôzne kreatívne kompozície či strihy. Na udržiavanie dobrých vzťahov so sledovateľmi a lepšie spojenie s nimi sa využíva živé vysielanie. V rámci neho vám ľudia môžu položiť otázky alebo im môžete predstaviť novinky vo vašej firme.
Ukážka profilu s názvom Akadémia Trnava. Zdroj: Instagram
Ako môžu efektívne využívať Instagram gastroprevádzky
Hneď na úvod treba poznamenať, že ak chcete na Instagrame dosiahnuť úspech, je potrebné komunikovať pravidelne a kvalitne. Algoritmus Instagramu totiž funguje tak, že čím častejšie publikujete a čím viac typov obsahu využívate, tým budete viditeľnejší. Na začiatok si teda naplánujte, koľko príspevkov týždenne chcete zdieľať a o aký typ obsahu pôjde. Rovnako dôležité je aj to, v akom čase ho budete posielať medzi vašich sledovateľov. Podľa posledných prieskumov najviac ľudí interaguje s príspevkami na Instagrame práve cez pracovné dni medzi 11. a 12. hodinou. Nič však nepokazíte ani publikovaním v poobedných hodinách.
Ako sme už uviedli, najlepšie spravíte, ak budete pravidelne obmieňať jednotlivé typy obsahu. Určite používajte aj príbehy. Práve tie zaujímajú väčšinu sledovateľov, ktorí ich otvárajú pri návšteve profilu ako prvé.
Pri vytváraní contentového plánu berte do úvahy, že je potrebné pravidelne prichádzať s kreatívnymi nápadmi. Nemali by ste publikovať nekvalitné či nezaujímavé príspevky iba preto, aby bolo vidieť na vašom profile aktivitu. Na plánovaní a tvorbe si dajte záležať a myslite aj na tie najmenšie detaily, či už budete fotiť vaše produkty, alebo natáčať video z ich príprav. Instagram je totiž vizuálna platforma a vaším cieľom by malo byť, aby sa návštevník profilu stal zákazníkom. Najväčšiu šancu na to budete mať, ak budú vaše príspevky vizuálne pekne spracované a texty napísané v priateľskom duchu, pričom o ich gramatickej správnosti sa azda ani nemusíme zmieňovať. Z času na čas môžete prísť aj s netradičnejším typom príspevku, napríklad so súťažou. Poskytnite vašim sledovateľom večeru grátis, darčekovú poukážku alebo iný benefit, vďaka čomu získate mnoho interakcií, čo môže pomôcť vášmu profilu.
Ukážka profilu Mango Restaurant & Beach. Zdroj: Instagram
Čo sa týka konkrétnych príspevkov, kreativite sa medze nekladú. Odprezentujte, akú novinku ste zaradili do jedálneho lístka, ukážte novým zákazníkom, ako vyzerá vaša prevádzka, kto v nej pracuje, alebo vytvorte kreatívne „reelsko“ z prípravy jedál v kuchyni. Možností je mnoho a po krátkom čase zistíte, čo funguje na vaše publikum najlepšie.
Na čo si dať pozor
Medzi najväčšie chyby, ktoré môžeme vidieť pri viacerých gastroprevádzkach, patrí celková neaktivita, používanie fotografií, ktoré sú veľmi nekvalitné, či napríklad úplná absencia videoobsahu. Niektoré firmy zas v príspevkoch nekladú dôraz na opisy a okrem toho, že sa z nich potenciálny zákazník nič nedozvie, nachádzajú sa v nich aj gramatické chyby.
Navyše si treba dať pozor na negatívne komentáre od nespokojných zákazníkov či fanúšikov stránky. Keď nastane problém, snažte sa ho riešiť čo najpromptnejšie. A ak je chyba na vašej strane, ospravedlňte sa a navrhnite kompenzáciu napríklad vo forme darčekovej poukážky či dezertu zadarmo. Veľké množstvo negatívnych komentárov totiž môže vyvolať dojem, že váš podnik neponúka dostatočnú kvalitu a navyše nejaví záujem o svojich klientov.
Naše tipy na záver
Keď sa pozrieme na to, čo všetko vám dokáže Instagram ponúknuť, prezentácia na ňom je v súčasnosti takmer povinnou záležitosťou. Na záver článku si teda zopakujeme dôležité body, na ktoré pri komunikácii na Instagrame nezabúdať:
- Publikujte pravidelne.
- Dbajte na pridanú hodnotu príspevkov (informatívnosť, kreativita a kvalita vyhotovenia).
- Využívajte všetky formy obsahu, ktoré Instagram ponúka.
- Vyzývajte ľudí na poskytnutie spätnej väzby.
- Reagujte na negatívne správy a komentáre.