V súvislosti so snahou celého sveta o zamedzenie šírenia nového koronavírusu, ktorý spôsobuje ochorenie COVID-19, sme si pravdepodobne všetci zvykli denne sledovať verejné dianie. Náš každodenný prieskum nás tento raz zaviedol do susednej Českej republiky, kde nás zaujali najnovšie nariadenia a odporúčania Ministerstva zdravotníctva, ktoré prídu do platnosti 25. mája 2020. Po ich dôkladnom preštudovaní môžeme okamžite začať skloňovať slovné spojenie bezdotykové jedálne lístky.
Ministerstvo zdravotníctva ČR odporúča bezdotykové jedálne lístky
V najnovšom dokumente vydanom Ministerstvom zdravotníctva ČR síce nenájdeme informáciu o bezdotykových jedálnych lístkoch v presnom znení, no pri pozornom čítaní medzi riadkami nám v žiadnom prípade nemôže uniknúť:
„Dotykový kontakt hostů s předměty (jídelní lístky, nabídky, podnosy, ubrousky) se bude omezovat pouze na to, co je skutečně nezbytné, nebo bude realizován tak, aby po použití bylo prováděno čištění/výměna.“ (Zdroj: koronavirus.mzcr.cz)
Toto nariadenie, resp. uvoľnené opatrenie, môžeme bez ostychu označiť aj za jasné odporúčanie používania bezdotykových jedálnych lístkov vo všetkých reštauračných prevádzkach na území ČR. Aký to má ale vlastne význam?
Snaha o zvýšenie hygienických noriem
Ako teda dokážu bezdotykové jedálne lístky pomôcť reštauráciám? Tieto nariadenia a odporúčania Ministerstva zdravotníctva ČR možno vnímať aj ako snahu o zvýšenie hygienických noriem. Popri nutnosti zabezpečiť povinnú dezinfekciu v prevádzkach či nosiť rúška ide o odporúčanie, ktoré môže pozitívne prispieť k hygiene prevádzok rôznych druhov. Zákazníci by totiž za pomoci bezdotykových jedálnych lístkov obmedzili kontakt nielen s povrchmi, ale tiež s personálom.
Aké sú možnosti bezdotykových jedálnych lístkov
Pri pomyslení na jedálne lístky sa aj v roku 2020 mnohým vybavia pred očami tradičné tvrdé „knižné“ väzby či jednoduchšie zalaminované prevedenia. Tieto druhy jedálnych lístkov sú však nepraktické, keďže ich je nutné po každom hosťovi dezinfikovať. S asistenciou moderných technológií, ktoré sa neustále vyvíjajú, to však ide o čosi jednoduchšie, a najmä pohodlnejšie.
Odhliadnuc od „korona ošiaľu“, viaceré reštauračné zariadenia prešli už v minulosti, bez ohľadu naň, na rôzne inteligentné systémy, zásluhou ktorých prispeli nielen ku komfortu svojich zákazníkov, ale tiež k spomínanému zvýšeniu hygienických noriem.
Jednoduché riešenie
Vďaka vyššie spomínaným vychytávkam môžu mať hostia ponúkané obedové menu, jedálny lístok, nápojový lístok a ponuku všetkých špecialít priamo vo svojom mobile po nasnímaní QR kódu na stole.
Prepracovanejšie riešenie
V rámci systému iKelp POS Mobile existuje však aj funkcia s názvom Inteligentný stôl, vďaka ktorej si môžu hostia prostredníctvom svojich mobilov jednoducho, rýchlo a pohodlne objednať to, na čo majú chuť. Čašníci a personál tak nemusia prevziať každú objednávku a lietať hore-dole, čím prispejú aj k stále skloňovanému obmedzeniu osobného kontaktu. Navyše, za zmienku stojí aj funkcia virtuálnej peňaženky. Stačí, keď si stáli zákazníci dobijú kredit na účet ich virtuálnej peňaženky a môžu realizovať platby – bez potreby tlačenia daňového dokladu a bez potreby chytania peňazí. Čo nám z toho vyplýva? Ďalšie úspešné vyhnutie sa kontaktu s „cudzími predmetmi“.
Zamyslenie na záver
Odporúčania Ministerstva zdravotníctva ČR môžu byť príkladom pre všetky reštauračné zariadenia, ktoré chcú chrániť nielen svojich zákazníkov, ale taktiež svoj personál. Zatiaľ čo hosťom dokážu funkcie inteligentných objednávkových systémov, medzi ktoré patrí aj bezdotykový jedálny lístok, spríjemniť pobyt v reštauračnom zariadení, čašníkom a personálu to bez debaty uľahčí prácu. Faktom zostáva, že pomocou moderných technológií môžu reštaurácie a kaviarne skutočne obmedziť osobný kontakt hostí a personálu, resp. kontakt s predmetmi a povrchmi, čím logicky prispejú k zvýšeniu hygienických noriem.