Rozvoz vlastných jedál je pre reštauráciu skvelý spôsob, ako osloviť nových zákazníkov a získať z podnikania ďalšie príjmy. A to najmä v čase, kedy na tomto trhu operuje množstvo nadnárodných značiek. Súčasne však priamo úmerne rastie dopyt po lokálnych potravinách a produktoch. Máme pre vás niekoľko tipov, o ktorých je dobré vedieť ešte pred spustením donáškovej služby.
1. Technológia
Aby mohla vaša reštaurácia úspešne doručiť jedlo k zákazníkom, bude potrebovať aplikáciu alebo webovú stránku, ktorá im poskytne informácie o vašej ponuke a reštaurácii ako takej. V prípade, že s podnikaním ešte len začínate, je skôr nepravdepodobné, že budete môcť vytvoriť aplikáciu alebo web, ktorý bude rovnako zložitý a sofistikovaný, ako u mnohých veľkých hráčov. Ale aj keď vaše platformy nebudú nijako extra honosné, mali by byť ľahko použiteľné, prehľadné a mali by obsahovať všetky informácie, ktoré zákazníci môžu potrebovať. A to vrátane ponúk, odhadovanej dodacej lehoty a jasného rozdelenia nákladov.
Ak nie ste technicky zdatní, najmite si niekoho, kto vám tieto platformy navrhne – k vývoju obsahu, navigácii a celkovému vzhľadu webu však zaujmite proaktívny a praktický prístup. Programátor alebo dizajnér vám môžu pomôcť premeniť vašu víziu na skutočnosť, no vízia by mala byť vaša vlastná.
Skvelým riešením môže byť už hotová univerzálna aplikácia iKelp DONÁŠKA, čo je samostatný objednávkový systém rozvozu jedál, pri ktorom neplatíte provízie z prichádzajúcich objednávok. Bez znalostí tak za pár minút rozbehnete objednávanie pre zákazníkov, manažment objednávok aj aplikáciu POSLÍČEK.
TIP Z PRAXE: „Dôležité je mať správny informačný systém, aby sa donáška jedál dobre a rýchlo evidovala. My už niekoľko rokov využívame donáškovú službu spoločnosti Abiset (iKelp) a sme s ňou veľmi spokojní. Skoro polovica našich objednávok ide práve cez túto službu, je to rýchle a bezchybné. Zákazníci si skrátka naklikajú, čo chcú, a to potom aj dostanú,“ hovorí Martin Kadlec z pivovaru a pizzerie Wywar v Holíči.
2. ZAMERANIE
Ak patríte medzi menších hráčov na trhu, bude vaša pozícia jednoduchšia, pokiaľ vaša reštaurácia bude mať jasnú tému či zameranie. Môžete sa rozhodnúť, či budete vašu reštauráciu propagovať cez konkrétnu kuchyňu (napríklad pizzeria, grécka alebo česká kuchyňa), alebo napríklad cez odlišný spôsob stravovania (vegánska a pod.). Nech už si ale vyberiete akýkoľvek cieľový trh, zúženie ponuky vám uľahčí nájdenie správnych zákazníkov. To jest takých, ktorí si budú čas od času objednávať aj v budúcnosti a budú sa k vám radi vracať.
TIP Z PRAXE: „Odlíšiť sa je skvelé, najčastejšie sa však ľudia pri rozvoze jedál stále rozhodujú podľa ceny. Preto je dôležité mať v ponuke popri špecialitách pre fajnšmekrov vždy aj nejakú tú „masovku“, napríklad všeobecne známy druh pizze, ktorú každý pozná a ktorá zasýti. Zákazníci sú zvyčajne ochotní platiť viac v prípade, keď si môžu pri jedle naklikať vlastné ingrediencie,“ hovorí Martin Kadlec.
3. VYBAVENIE
Pre donáškovú službu bude vaša reštaurácia, samozrejme, potrebovať vozidlá. Buď si môžete kúpiť vlastné a nechať si na ne vytlačiť logo vašej spoločnosti, alebo môžete investovať do odnímateľných magnetov s logom a najať si vodičov, ktorí budú – samozrejme za úhradu – používať svoje vozidlá. Ak budete prepravovať veľké množstvo objednávok naraz, je pravdepodobné, že budete potrebovať dodávky. Pokiaľ však budete vždy rozvážať iba pár krabíc pizze, môžu byť motocykle nákladovo efektívnejším riešením. V oboch prípadoch však budú musieť byť vozidlá spoľahlivé. Veľmi nápomocná môže byť tiež aplikácia POSLÍČEK, prostredníctvom ktorej si kuriér ľahko zobrazí prehľad aktuálnych objednávok, nájde trasu pomocou navigácie, alebo rovno na jedno kliknutie zavolá čakajúcemu zákazníkovi.
Rozhodne investujte do termoizolačných krabíc a sáčkov, ktoré jedlo udržia horúce (alebo studené, podľa toho, čo práve potrebujete) po celú cestu až k zákazníkom. Súčasne si zaobstarajte fyzické organizéry ako väčšie krabice či zakladače, ktoré zabránia tomu, aby sa jedlo počas prepravy rozlialo alebo vysypalo.
TIP Z PRAXE: „Najať si vodiča aj s vlastným autom je rozhodne dobrý nápad. Sami sme túto možnosť niekoľkokrát zvažovali, pretože naša skúsenosť je taká, že vodiči sa o im zverené firemné autá príliš nestarajú a nechávajú ich dosť chátrať,“ hovorí Martin Kadlec.
4. LOGISTIKA
Rozhodnite sa, akú dodaciu lehotu objednávky zákazníkovi zaručíte. Klienti neradi čakajú dlhšie ako hodinu po zadaní objednávky, tento časový rámec však môže byť pre vašich vodičov stresujúci a logisticky náročný. Vopred si preto dobre zmapujte oblasť, v rámci ktorej chcete jedlo doručovať. Najkratšie a najrýchlejšie trasy sú nielen ekonomické, ale sú takisto dôležité preto, aby vaše jedlo dorazilo k zákazníkom čo najrýchlejšie a čo najčerstvejšie. Oboje je kľúčové z dôvodu, aby sa k vám klienti vrátili a objednali si u vás i nabudúce.
A samozrejme o sebe musíte dať zákazníkom vedieť, preto v žiadnom prípade nepodceňte reklamu. Môžete mať to najlepšie jedlo, ale ak o ňom nikto nebude vedieť, nebude si ho nikto objednávať.
TIP Z PRAXE: „Dobrá informovanosť cieľovej lokality je absolútne kľúčová. Aj v dnešnej online dobe sú klasické letáky úplne nenahraditeľné a z našej skúsenosti vieme, že si podľa nich ľudia objednávajú jedlo každý deň,“ hovorí Martin Kadlec.
5. POISTENIE
Nechceme maľovať čerta na stenu, no stať sa môže čokoľvek. Je preto nutné vopred zabezpečiť, aby vaša firma bola primerane poistená zodpovedajúcim poistením pre prípad, že sa váš vodič stane účastníkom dopravnej nehody, pri ktorej dôjde k hmotným škodám, či v horšom prípade ujme na zdraví alebo dokonca k strate života. Nedopustite, aby jediná nehoda bola príčinou konca vášho inak skvelo rozbehnutého podnikania. Prajeme vám šťastnú cestu a veľa najazdených kilometrov k spokojným zákazníkom.