Pointou fastfoodov je rýchlosť. Stíhate alebo je všetko zdĺhavé?

Keď sa povie „fastfood“, mnohí ľudia sa v mysli automaticky poberú do USA a predstavia si hamburger, cheeseburger, hranolky a iné hriešne lákavé pochúťky. Vedeli ste však, že predchodcovia dnešných fastfoodov nepochádzajú spoza veľkej mláky? Ani nehovoriac o tom, že prvými minútkami boli úplne iné jedlá ako dnes. Okrem toho, že v nasledujúcich riadkoch stručne objasníme, prečo vznikli fastfoody, sa pozrieme na hlavné požiadavky, ktoré by mal spĺňať každý úspešný fastfood – aj ten váš. Navyše vám dáme zopár tipov, ako zefektívniť procesy.

Prečo vznikli fastfoody

Fastfood je všeobecný názov pre jedlo, ktoré je veľmi rýchlo pripravené na konzumáciu. Takéto hotové jedlo by malo byť zabalené, resp. podávané takou formou, aby si ho mohol zákazník vychutnať ihneď, hoci aj na ulici. A tak sa postupne dostávame k dôvodu, prečo vlastne vznikli fastfoody.

Jeden z rukopisov z 2. storočia informuje o malých trhoch, ktoré bývali otvorené celú noc – predávali sa na nich rezance. Historické knihy zase predostierajú informácie o predavačoch koláčov, vaflí a vareného mäsa vo väčších stredovekých osadách. Čo majú títo ľudia, resp. tieto predajné miesta spoločné? Ponúkali hotové jedlá chudobným a cestujúcim, ktorí si nemohli jedlo uvariť.

Vedeli ste, že? Hamburger, ktorý je dnes takpovediac ikonou fastfoodov, nemá pôvod v USA. Pochádza zo stredovekej Európy.

Aké sú hlavné požiadavky na úspešný fastfood?

O histórii fastfoodov by sa dalo písať mnoho. O tom však možno nabudúce... Predpokladáme, že o čosi viac vás teraz bude zaujímať, čo robiť, aby ste sa tešili stálym návštevám zákazníkov. Odpoveď hľadajte v dvoch základných požiadavkách:

  • rýchlosť prípravy jedla,
  • rýchlosť obsluhy zákazníkov.

Ak sa vám ich podarí docieliť, budete na najlepšej ceste za úspešným fastfoodom. A pokiaľ pridáte k efektívnym procesom chutné jedlá z kvalitných surovín, máte vyhrané.

7 tipov, ako zrýchliť a zefektívniť procesy vo vašom fastfoode

Najväčším kameňom úrazu väčšiny fastfoodov sú dlhé a hlavne nekončiace sa rady. Hoci po nich s vidinou vyššieho zisku túžia mnohí majitelia a prevádzkari rýchleho občerstvenia, keď čakajúcich zákazníkov nedokážu rýchlo obslúžiť, podobné návaly sa nemusia opakovať. Nikomu sa totiž nechce dlho čakať. Pointou fastfoodov je predsa rýchlosť. Vyskúšajte preto niektoré z nasledujúcich tipov.

1. Umožnite vašim zákazníkom skutočne rýchle občerstvenie

Drvivá väčšina zákazníkov smeruje do fastfoodu s vidinou rýchleho objednania. Snažte sa preto v maximálnej možnej miere eliminovať čakanie na objednanie a umožniť vašim zákazníkom skutočne príznačné rýchle občerstvenie. Skvelým spôsobom, ako to dosiahnuť, je rozdelenie fastfoodu na zóny objednávania a výdaja jedál. Časy, keď si zákazník objednával a zároveň čakal na jedlo pri jednej pokladni, sú minulosťou.

2. Vyskúšajte QR kódy na ešte rýchlejšie objednávanie a platenie mobilom

O čosi vyšším levelom v porovnaní s predošlým tipom je možnosť objednávania prostredníctvom mobilného telefónu. Predstavte si, že vo fastfoode bude umiestnený QR kód, po ktorého zosnímaní si budú môcť vaši zákazníci pohodlne objednať zo svojich mobilných telefónov. Nielenže tým skrátite dlhé rady, ale aj celkovo zefektívnite procesy medzi obsluhou a kuchyňou – od objednania až po výdaj. Nehovoriac o tom, že spokojní zákazníci budú môcť rýchlo a jednoducho zaplatiť mobilom. Ušetríte teda veľa času na komunikácii medzi zákazníkom a vaším personálom.

3. Dajte si záležať na zostavení menu

Vaša ponuka by nemala byť len o „nahádzaní“ jednotlivých jedál a nápojov na jedno miesto. Všetko si to vyžaduje plán a stratégiu. Mali by ste sledovať, ktoré kombinácie jedál a nápojov sa u vás najčastejšie predávajú. Keď viete, že vaši zákazníci si k hamburgerom najradšej pýtajú hranolky a kolu, urobte im „kombo“ z týchto položiek za výhodnejšiu cenu. Alebo tieto položky aspoň umiestnite v menu blízko pri sebe. Rozumiete, čo tým chceme povedať? Podobnými trikmi totiž znížite čas výberu vašich zákazníkov, čím opäť zrýchlite proces objednávania.

4. Myslite dopredu a pripravujte suroviny a jedlo včas

Pokiaľ nie ste v tejto brandži prvý deň, na základe vlastných skúseností by ste mali vedieť rozpoznať, kedy bude váš fastfood vystavený najväčším návalom. V čase špičky majte vždy predpripravené to, čo sa u vás predáva najviac. Napríklad keď viete, že počas večerných víkendových hodín idú u vás najviac hranolky a hamburgery, tieto jedlá musíte mať predpripravené poruke – nachystané na expresný výdaj.

Náš tip: Nedokážete z hlavy určiť, ktoré jedlá a v akých časoch sa u vás najviac predávajú? Nevediete si žiadnu štatistiku? Toto všetko a omnoho viac za vás urobí efektívny pokladničný systém.

5. Nešetrite na vybavení vašej prevádzky

S predošlým tipom veľmi úzko súvisí aj tento. Keď totiž viete, že v čase špičky vám nestačí napríklad aktuálny počet fritéz, ktorými disponuje vaša prevádzka, mali by ste si zaobstarať ďalšie. V takom prípade rozhodne nešetrite. Ide o investíciu, ktorá sa vám postupom času mnohonásobne vráti. Za rovnaký (ak nie kratší) čas totiž dokážete obslúžiť väčší počet zákazníkov, čím logicky narastú aj vaše tržby.

6. Dajte šancu Inteligentnému stolu, neoľutujete!

Pokiaľ vlastníte/prevádzkujete fastfood s možnosťou sedenia, nemala by u vás chýbať inovatívna funkcia Inteligentný stôl. Jej prínos pre vašu prevádzku bude skutočne obrovský. Spomeňme napríklad možnosť objednať si priamo spoza stola vďaka QR kódu alebo NFC čipu. Alebo čo tak online platba na jedno stlačenie tlačidla? To všetko môže byť súčasťou aj vášho fastfoodu. Odbremeníte tým zamestnancov od rutinných povinností a dáte im viac času na vybavovanie objednávok a obsluhovanie hostí. Vo výsledku dosiahnete rýchlejšie služby a vyššie tržby.


Zdroj: iKelp

7. Povýšte výdaj jedla na novú úroveň

Viete, ako podľa nás vyzerá dokonalý výdaj jedla?

  • Zákazník si rýchlo objedná – či už pri pokladni, alebo mobilom.
  • Do ruky alebo mobilu dostane výdajový lístok/číslo objednávky.
  • Kedykoľvek si môže skontrolovať stav svojej objednávky prostredníctvom obrazovky v prevádzke.
  • Hneď ako bude objednávka hotová, zákazník dostane informáciu cez obrazovku v prevádzke alebo cez svoj mobilný telefón.

Vidíte? Žiadne zdĺhavé vyčkávanie, žiadna nevedomosť o stave objednávky, žiadne vykrikovanie čísel objednávok zo strany personálu a žiadne omyly. Toto všetko môžete mať vďaka bufetovému systému pre fastfoody. Pozor, je toho omnoho viac! Za zmienku stojí napríklad aj tlač čísla objednávky priamo na účtenku alebo manažment rozpracovaných objednávok. Tak povýšite výdaj jedla na novú úroveň.

Write by Author / Vytvorené by
Besteron VISA, MasterCard