Ako zarábať na vete: "U nás za doručenie neplatíte"
Teraz vám predstavíme unikátnu stratégiu, ako vašim zákazníkom odpustiť poplatok za doručenie a pritom zarobiť viac. Stratégiu, pri ktorej neporušujete žiaden zákon, nevystavujete sa problému s dvojitými cenami a navyše vám zostáva aj marketingová výhoda doručenia zdarma. Stratégiu, vďaka ktorej získate viac zákazníkov od konkurencie. Pritom nám na jej realizáciu postačuje jeden jediný predpoklad:
- Určite sa zhodneme na tom, že zákazníkom je úplne jedno, či je priemerná cena pizze 5,23 EUR alebo 5,36 EUR
- Taktiež sa zhodneme na tom, že keď príde k vám do reštaurácie mladý pár na romantickú večeru, bude mu úplne jedno, či za večeru zaplatí 26 alebo 28 EUR
- Tzn. predpokladáme, že zmena cien vo vašom podniku plus-mínus pár percent nehrá roľu
Teraz si môžeme našu stratégiu ukázať na príklade - modelovej pizzérii so službou donášky:
- Mesačne vybavíte 700 objednávok
- Priemerný poplatok za rozvoz je 85 centov, tzn. mesačne vyúčtujete poplatok za doručenie celkovo 700 x 0,85 = 595 EUR
- Jedna objednávka obsahuje v priemere 1,75ks pizze (tzn. častejšie sú v jednej objednávke 2 a viac ks ako 1ks)
- Priemerná cena pizze je 5,15 EUR, tzn. celková tržba za samotné jedlá na dovoz bude: 700 x 1,75 x 5,15 = 6309 EUR
- Priemerná mesačná tržba jedál, obedového menu a nápojov predaných priamo na prevádzke je 25000 EUR
- Vaša celková mesačná tržba je: 595 + 6309 + 25000 = 31904 EUR (súčet tržieb z predajov na prevádzke a predajov cez donáškovú službu)
Vašim cieľom je poskytnúť zákazníkom doručenie zdarma, pretože je to hlavným lákadlom vo vašom marketingu, avšak bez straty zisku. Tak počítajme ďalej:
- Vaša celková mesačná tržba, bez zmenených cien jedál a pri doručení zdarma by bola 31309 EUR (tzn. bez tržby 595 EUR z poplatku za rozvoz)
- Vašim cieľom je vyprodukovať rovnakú tržbu, ako keby bol účtovaný aj poplatok za doručenie. Tu je vzorec o koľko percent musíte zvýšiť ceny jedál v cenníku aby pokryli pôvodnú mesačnú tržbu poplatku za doručenie: ( 595 / 31309 ) x 100% = 1,9%
- To znamená, že priemerná cena pizze vo vašom cenníku sa zmení z 5,15 EUR na 5,25 EUR (adekvátne sa zvýšia všetky ceny položiek vo vašom cenníku)
- To ďalej znamená, že priemerná romantická večera, ktorá pôvodne stála 26 EUR, bude teraz stáť 26,49 EUR
- Toto je cenový nárast, ktorý musí "prežiť" každý váš zákazník. Najmä ak mu budete neustále marketingom pripomínať, že u vás sa za doručenie neplatí
- Výsledkom mierneho zvýšenia cien je to, že zarobíte rovnako, ako keby ste pri pôvodných cenách účtovali poplatok za doručenie
A skúste ísť vo vašich výpočtoch ešte ďalej. Prečo by ste nemohli zvýšiť ceny vašich jedál a nápojov plošne nie o 1,9% ale o 3%. Priemerná cena pizze sa zmení na 5,30 EUR a priemerná romantická večera bude stáť 26,78 EUR. Vy poznáte váš región kde podnikáte, vy poznáte vašich zákazníkov. Sami si môžete určiť, o koľko zvýšite ceny, pritom zvýšenie nemusíte robiť plošne. Pri niektorých položkách si môžete dovoliť zvýšiť ceny len o pár percent, pri niektorých to môže byť aj o 10 a viac percent.
Dôležité je, aby ste pri tejto stratégii vnímali váš podnik ako jeden celok a nesnažili sa kalkulovať s určitým ziskom v každej časti vášho podniku. Ak to má pomôcť vášmu celkovému podnikaniu, prečo by jedna časť vášho podniku nemohla pracovať s nižšou maržou a druhá časť s vyššou maržou tak, aby ste celkovo zarábali viac? Túto stratégiu využívajú napríklad supermarkety. Ceny základných potravín alebo ceny u pár, reklamou propagovaných položiek nastavia extrémne nízko avšak spoliehajú sa na to, že zákazník, ktorý ich navštívi, pridá do košíka ďalšie, avšak omnoho ziskovejšie položky. Vedia to na základe historických štatistík predajov. A podobným spôsobom vám odporúčame postupovať aj vo vašej novej stratégii.
Vy ste jediní, ktorí majú prístup k údajom o vašich mesačných predajoch. Vy jediní vlastníte cenné informácie, tak buďte pánmi situácie a nastavte si ceny tak, aby ste dosiahli požadovaný zisk. Zákazník nebude posudzovať párcentové rozdiely v cene jedál, zákazník uvidí najmä vetu "U nás za doručenie neplatíte". Vám stačí, aby ste k vášmu biznisu pristupovali šikovne a spokojné budú obe zúčastnené strany - vy aj vaši zákazníci. Pri novej cenotvorbe vám odporúčame pracovať s tabuľkou priemerných mesačných predajov jednotlivých položiek v kusoch, kde uvidíte ako sa zmení tržba a zisk pri nových cenách v porovnaní s pôvodnými cenami.