Skúste sa zamyslieť nad tým, do akých podnikov radi chodíte vy sami. Nezáleží na tom, či je to reštaurácia alebo ide o inú službu, napríklad obľúbenú saunu, kaderníctvo alebo fitnescentrum. Čo je esenciou ich úspechu? Možno cena, možno kvalita služieb, možno ľudia a možno niečo, čo vlastne ani nedokážete pomenovať. Jedno však majú spoločné – cítite sa tam dobre. Ak chcete, aby bol váš gastropodnik úspešný na trhu, nestačí len zahnať hlad či smäd – musíte dať svojim zákazníkom viac. Aké sú základné ingrediencie úspešného podniku?
1. Koncept a smer
Kto chce všetko, nemá nič a menej je niekedy viac platí v gastroodbore dvojnásobne. Nesnažte sa byť podnikom zameraným na všetko a pre všetkých. Majte jasne čitateľný koncept aj smer a držte sa ich. Ponuka sushi v typickom dedinskom pohostinstve alebo pizza, údené koleno a špagety carbonara na jedálnom lístku – to je, ako keď psíček a mačička piekli tortu.
2. Kvalitné jedlo je základ
Ľudia v posledných rokoch čoraz viac premýšľajú nad tým, čo jedia. Vyhľadávajú kvalitu a vedia ju oceniť. Je to zaujímavá príležitosť pre kaviarne, bistrá a reštaurácie. Neznamená to však, že sa musíte zamerať len na luxusné suroviny. Úspešný koncept a smer môžete vybudovať aj s „obyčajným“ kváskovým chlebom alebo hranolkami. Srdce a chuťové bunky zákazníkov si dnes získate napríklad orientáciou na lokálnosť, sezónnosť alebo zero waste (neplytvanie). A, samozrejme, je potrebné vedieť z kvalitných surovín kvalitne variť.
3. Ľudia a starostlivosť
Bez dobrého kuchára sa nezaobídete. Ruku na srdce, v koľkých podnikoch sa v kuchyni striedajú majitelia alebo tí, ktorí sú práve poruke? Samozrejme, aj laik môže mať pre kuchárske remeslo cit, nadšenie i zápal. Potrebuje sa však naučiť technologické postupy, orientovať sa v obsluhe moderných gastrozariadení a poznať hygienické predpisy.
Nielen kuchár, ale aj akýkoľvek personál je srdcom podniku – majiteľ, obsluha i upratovačka. Všetci dohromady rozhodujú o tom, ako sa ľudia budú u vás cítiť. Ani dokonalé menu nezachráni neochotný servis a nedostatočná čistota. To, ako sa majiteľ podniku stará o svojich zamestnancov, sa obvykle odzrkadlí na tom, ako sa zamestnanci starajú o zákazníkov. Svojich zamestnancov dobre odmeňujte a uľahčujte im prácu (napríklad technológiami, ktoré zmieňujeme nižšie), aby mali čo najviac času na hostí.
Niečo navyše: Ak nemáte podnik v turisticky rušnej oblasti, potrebujete neustále pracovať na vytváraní siete stálych zákazníkov, ktorí sa k vám budú vracať. Pri každej návšteve im dajte najavo, že ich dobre poznáte. Vernejších a spokojnejších zákazníkov získate vďaka trvalej starostlivosti. A tú si zaslúžia nielen vaši zamestnanci a hostia, ale aj menu, zázemie a interiér reštaurácie.
4. Moderné technológie
Dnešní zákazníci očakávajú bezchybnú a príjemnú obsluhu, ale v mnohých podnikoch je pre nich kľúčová aj rýchlosť. S tým všetkým vám môžu pomôcť moderné technológie a aplikácie – možnosť platby mobilom alebo pomocou QR kódu, online rezervácia a objednávky, hodnotenie podniku a získavanie spätnej väzby alebo efektívnejší rozvoz. Technológie zjednodušujú a urýchľujú dennú prevádzku a šetria čas, ktorý môžete venovať svojim zákazníkom.
Zjednodušte prácu obsluhe vďaka moderným reštauračným systémom. Na jednom mieste vyriešite pokladňu, sklad, Mobilného čašníka, Inteligentný stôl, hodnotenie obsluhy, marketingové nástroje, rozvoz jedál a celý rad ďalších užitočných funkcií.
Inovácie a digitalizácia samozrejme prenikajú i do ďalších oblastí gastropodnikov, a to napríklad v podobe inteligentných kuchynských zariadení alebo bezpečnosti a hygieny potravín.
5. Príbeh a marketing
Silnejšie značky na trhu spája príbeh. Podeľte sa oň so svojimi zákazníkmi, ľahšie si k vám vytvoria vzťah a radi podporia vašu podnikateľskú gastrocestu. Pečiete kváskový chlieb podľa receptúry svojej prababičky a ste už štvrtou generáciou pekárov? Plníte si sen a z veľkej korporácie ste utiekli obliecť si zásteru a variť polievky vo vlastnom polievkovom bistre? Milujete dlhé, lenivé raňajky a úžasný štart do dňa chcete dopriať i ďalším ľuďom? Pracovali ste mnoho rokov v Ázii a radi by ste preniesli koncept pouličného jedla do vášho mesta? Vyrozprávajte ľuďom svoj príbeh. Emócie v spojení s kvalitným jedlom dokážu zázraky.
Nezabudnite na marketing. Dajte svetu vedieť, že tu ste a že svoju prácu robíte poctivo a srdcom. Vďaka internetu, sociálnym sieťam a digitálnym technológiám si môžete získať a udržať zákazníkov, aj keď práve nie sú vo vašom podniku.
Prineste zákazníkom zážitok. Nechajte ich nahliadnuť do kuchyne, zorganizujte špeciálnu ochutnávku alebo menu, pripravte im osobné prekvapenie alebo pozvite do svojho podniku známeho kuchára. Možností je mnoho. Inšpirujte sa napríklad u svojej konkurencie.
Niečo navyše: Nemusíte sa podeliť len o príbeh zakladateľa či majiteľa, ale aj o príbeh kuchára alebo konkrétnej suroviny, jedla či kuchyne. A rovnako sa nebojte podeliť o to, čo sa vám pri budovaní podniku nepodarilo a čo ste sa na svojej podnikateľskej ceste naučili.