Máte pocit, že by ste z vášho podnikania mohli vyťažiť viac? Manažéri reštauračných zariadení v takých prípadoch často skúšajú rôzne neefektívne stratégie – od znižovania nákladov v podobe kupovania menej kvalitných surovín až po autoritatívny prístup k svojim zamestnancom. Z krátkodobého hľadiska sa síce môže stať, že to prinesie úspech, no z toho dlhodobého určite nie. Jedným z najefektívnejších spôsobov, ako zvýšiť tržby a vyťažiť z podnikania čo najviac, je zvýšenie tzv. obrátkovosti (správnejšie obslužnosti) jednotlivých stolov. Nasledujúce riadky vás týmto procesom prehľadne prevedú.
Čo je obrátkovosť stola?
Význam slovného spojenia obrátkovosť stola si vysvetlíme na jednoduchom príklade.
Počítajme s tým, že máte v podniku desať stolov. V priebehu obedovej špičky dokážete počas jednej hodiny obslúžiť približne 30 skupiniek, resp. jednotlivcov. To znamená, že v priebehu jednej hodiny sa pri jednom vašom stole vystriedajú v priemere tri skupinky ľudí, resp. traja jednotlivci. Úplne laicky povedané – jeden stôl obslúžite za jednu hodinu 3-krát.
Ako zvýšiť obrátkovosť stola?
Akú tržbu vám urobí počas obedovej špičky jeden stôl? Alebo akú tržbu by vám urobil počas obedovej špičky jeden stôl, ak by ste ho dokázali obslúžiť 4-krát? Zaujímavá kalkulácia, však? Že to nie je možné? Dovolíme si tvrdiť opak. Nasledujúce tipy vám dokážu, že sa to skutočne dá.
1. Vytvorte vhodnú atmosféru
Zo zistení štúdie Fairfield University vyplýva, že pri rýchlejšej a hlasnejšej hudbe zákazníci konzumujú rýchlejšie. Samozrejme, netvrdíme, že máte vo vašej reštaurácii púšťať elektronickú či tvrdú hudbu na najvyššiu hlasitosť. Berte to však ako možnosť na experimentovanie.
Náš tip: Skúšajte hudbu obmieňať, meňte hlasitosť a sledujte, či to bude vplývať na vašich hostí.
2. Zlepšite menu
Hlavným kameňom úrazu nízkej miery obrátkovosti stolov bývajú neprehľadné a obsažné jedálne a nápojové lístky. Jednoducho povedané, čím dlhšie si budú jednotliví zákazníci vyberať, tým viac času u vás presedia. A počas obeda to nebude vyhovovať ani vám, ani im. Dajte si preto záležať na tom, aby bol dizajn vášho menu prehľadný a ľahko čitateľný.
Náš tip: Začnite tým, že znížite počet ponúkaných jedál. Namiesto šiestich či siedmich obedových jedál ponúkajte napríklad štyri. Myslite však na všetkých – nech je aspoň jedno jedlo mäsité, jedno bezmäsité, ďalšie napríklad sladké atď.
3. Skráťte čas prípravy jedla
S vyššie zmieňovaným tipom na zníženie počtu ponúkaných jedál úzko súvisí aj skracovanie času prípravy jedla. Čím menej položiek bude figurovať vo vašej ponuke (netýka sa to len obedového menu, ale celého jedálneho lístka), tým rýchlejšie dokážete jedlo pripravovať.
Zapamätajte si: Keď budete mať vo vašej ponuke menej položiek, počas obednej alebo večernej špičky vám budú chodiť v rovnakom čase viaceré objednávky na to isté jedlo. A keď dokážete pripravovať jednotlivé porcie rýchlejšie, prirodzene tým zvýšite obrátkovosť stolov.
4. Zrýchlite čašníkov a obsluhu
Keď chcete zvýšiť obrátkovosť stolov, mali by ste zvýšiť rýchlosť vášho servisu na maximum. Týka sa to najmä obsluhy. Práve od čašníkov vo veľkej miere závisí, ako rýchlo sa u vás budú meniť hostia. Pamätajte však, že hoci máte akokoľvek rýchlych a promptných zamestnancov, aj tak sa dá ich práca ešte zefektívniť. Cestou sú moderné technológie.
Náš tip: Využívajte vo vašom podniku funkcie, ktorými zaručene zrýchlite servis. Zatiaľ čo vďaka Inteligentným stolom si vaši zákazníci objednajú rýchlejšie a obsluha bude mať viac času na roznášanie jedál, Mobilný čašník celkovo zefektívni prácu vášho personálu.
5. Zrýchlite proces platenia
Vidíte to? Jedným z kľúčov k zvýšeniu obrátkovosti stolov je rýchlosť – rýchla príprava jedla, rýchle objednávanie, rýchla obsluha, rýchlejšie jedenie a aj rýchle platenie. No a práve na poslednom zmieňovanom – na platení – to často celé viazne. Čašníci totiž behajú hore-dole po prevádzke, roznášajú jedlo, odnášajú špinavý riad a nestíhajú vybavovať platby. Najedených zákazníkov to zbytočne zdržiava a vám unikajú tržby v podobe hostí čakajúcich za dverami doslova pomedzi prsty. Zrýchlite to!
Vedeli ste, že vyššie spomínané Inteligentné stoly dokážu zrýchliť nielen proces objednávania, ale aj platenia? Zákazníci si totiž môžu pomocou QR kódu na stole alebo NFC štítka vyžiadať od obsluhy účtenku bez toho, aby zdĺhavo vyčkávali na platenie. Nehovoriac o tom, že čo sa týka maximálneho urýchlenia celého procesu, môžu využiť aj spôsob online platby priamo od stola.