Zdravé menu patrí k základným predpokladom modernej a úspešnej reštaurácie 21. storočia. Pozor, nespočíva len v kvalitných surovinách a prísadách! Jedným z jeho hlavných parametrov je aj cielenie na užšie skupiny zákazníkov, napríklad tých, ktorí dodržiavajú určité diéty alebo stravovacie návyky.
Prečo sa zamerať na užšie skupiny zákazníkov
Ako sa hovorí, láska ide cez žalúdok. Platí to v prípade všetkých ľudí – aj tých, ktorí z určitých dôvodov čelia rôznym stravovacím obmedzeniam. Bez ohľadu na to, či sa títo ľudia rozhodli pre diéty z vlastnej vôle alebo k tomu boli donútení zo zdravotných dôvodov, mali by ste na nich myslieť pri zostavovaní jedálnička vo vašej reštaurácii. Keď sa totiž zacielite na užšie skupiny hostí, prirodzene si rozšírite zákaznícku základňu.
Zapamätajte si: Ľudia s diétnymi obmedzeniami majú často problém najesť sa v reštauráciách. Nevedia nájsť jedlo, ktoré by vyhovovalo ich požiadavkám a zároveň by ich zasýtilo. Odlíšte sa preto od konkurencie a ponúknite užším skupinám zákazníkov to, po čom volajú.
Stravovacie návyky a diéty, ktoré môžete zohľadniť vo vašom jedálničku
Dobre zostavený jedálny lístok môže byť jedným z hlavných dôvodov, prečo hostia dajú prednosť práve vám. Myslite na to, že zákazníci si radi vyberajú z jedál, ktoré majú v obľube. Dajte túto možnosť všetkým, nielen hosťom, ktorí sa stravujú bez obmedzení.
Bezlepková strava
Lepok je jedným z mnohých proteínov v pšenici, jačmeni či raži. Pečivu dodáva viskozitu a elasticitu. Citlivosť na lepok však môže spôsobiť bolesti žalúdka, poruchy trávenia a nevoľnosť. Ak chcete vo vašej reštaurácii ponúkať bezlepkové jedlá, musíte siahnuť po bezlepkových škroboch, múkach a obilninách. Môžete si vytvoriť nové, bezlepkové menu alebo aktualizovať recepty alternatívami. Dajte hosťom možnosť objednať si obľúbené jedlá v bezlepkovej verzii, napríklad bezlepkovú pizzu alebo bezlepkové cestoviny.
Bezlaktózová strava
Ľudia, ktorí dodržiavajú bezlaktózovú diétu, ocenia vo vašej reštaurácii jedlá bez obsahu mliečnych výrobkov. Najbežnejšiu náhradu kravského mlieka, ktorú môžete zaužívať aj vo vašom podniku, predstavujú rastlinné mlieka. Používajte ich napríklad do krémových polievok, ktoré sú populárne aj v rámci denného menu. V kombinácii s pečivom totiž dokážu veľmi dobre zasýtiť.
Vegetariánska/vegánska strava
Zatiaľ čo vegáni sa úplne vyhýbajú všetkým živočíšnym potravinám vrátane mlieka a medu, vegetariáni nekonzumujú len mäso a mäsové výrobky. Vo vašom podniku ich môžete osloviť jedlami rastlinného pôvodu. Klaďte dôraz na zeleninu, semená, orechy, ovocie a obilniny. A nezabudnite ponúkať lahodné šaláty s rastlinnými zdrojmi bielkovín, ktorými naplníte nielen taniere, ale aj prázdne žalúdky zákazníkov.
Strava pri alergii
Potravinové alergie môžu mať celý rad účinkov – od menej vážnych až po tie život ohrozujúce. Medzi bežné potravinové alergény patria sója, pšenica, orechy, ryby a vajcia. Vymeňte ich vo vašom podniku za alternatívy alebo uchovávajte spomínané potraviny oddelene od ostatných surovín v kuchyni. Alternatívnymi jedlami bez týchto alergénov dozaista zaujmete mnohých hostí.
Diabetická strava
Ľudia, ktorých trápi diabetes, budú u vás hľadať jedlá s nízkym obsahom cukrov a sacharidov. V rámci vášho jedálnička ich môžete docieliť používaním potravín a prísad s nízkym glykemickým indexom. Spomenúť môžeme napríklad sóju, brokolicu, šaláty, tvaroh, biele jogurty, mlieko a podobne. Naopak, v prípade diabetických jedál sa vyhýbajte priemyselne spracovaným výrobkom, napríklad pečivu, buchtám, hranolkám atď.
Ďalšie stravovacie návyky a diéty
Okrem vyššie zmieňovaných stravovacích návykov stoja za zmienku aj ďalšie diéty, ako napríklad ketodiéta, bezsójová strava, paleo stravovanie či histamínová diéta. Čím viac dokážete prispôsobiť jedálniček, tým viac ľudí budete môcť osloviť.
Informujte zákazníkov o vašej ponuke
Keď ste si dali námahu vyhovieť stravovacím návykom užších skupiniek hostí, mali by ste o tom patrične informovať čo najširšiu verejnosť. Ideálne je propagovanie jedálneho lístka na vašom webe alebo Facebooku. Potenciálnym zákazníkom dáte jasne najavo, že u vás si majú z čoho vyberať.